sabasafar-logo
زندگی در مالدیو چگونه است؟
امتیاز کاربران: 0/5
نویسنده: منیر خدمتی
12 فروردین 1403

زندگی در مالدیو چگونه است؟

زندگی در مالدیو به لحظه‌هایی از آرامش و زیبایی معروف است. با مناظری فوق‌العاده و جزایری که به زیبایی‌های طبیعی مانند ساحل‌های سفیدپوش و آب‌های کریستالی مشهورند، این کشور یک مقصد آرامش ‌بخش برای سفرهای متفرقه و تفریحی است. از دیگر ویژگی‌های جالب زندگی در مالدیو، مهمان‌نوازی و مهمانداری مردم محلی است که همواره با لبخندی صمیمی شما را به استقبال می‌پذیرند و تجربه‌ای گرم و دوستانه از مردمی با فرهنگ غنی و زندگی آرام را برای شما فراهم می‌آورند.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص تور مالدیو، می‌توانید از مجموعه مسافرتی صباسفر استفاده کنید. این مجموعه باتجربه و دانش خود در زمینه گردشگری، به شما کمک می‌کند تا تجربه‌ بی‌نظیری از زندگی در مالدیو را داشته باشید. از انتخاب بهترین هتل‌ها و رستوران‌ها تا برنامه‌ریزی تورهای تفریحی و ماجراجویانه، مجموعه صباسفر همراه شما در سفری به یکی از زیباترین نقاط جهان خواهد بود.

آشنایی با مالدیو

شناخت مالدیو به‌عنوان یکی از فقیرترین کشورهای در حال‌ توسعه جهان، باتوجه‌به محدودیت‌هایی که در برابر آن مواجه است، امری حائز اهمیت است. با ارتفاع بسیار کم، این کشور تحت‌تأثیر مستقیم گرمایش جهانی قرار دارد، اما با وجود این محدودیت، دارای منابع طبیعی ارزشمندی مانند صید ماهی و محیط دریایی مناسب برای گردشگری است. اما جوامع جزیره‌ای کوچک و پراکنده، منابع انسانی متخصص محدود و رشد سریع جمعیت، موانع دیگری هستند که با آن مواجه است.

باتوجه ‌به موقعیت جغرافیایی خود، جمهوری مالدیو مجمع‌الجزایری متشکل از بیست و شش جزیره مرجانی در شمال اقیانوس هند است. این جزایر کوچک و مسطح، در مجموعه‌ای به طول ۵۱۰ مایل امتداد دارند و اغلب نزدیک به صخره‌های مرجانی واقع شده‌اند. بااین‌حال، با وجود این که بسیاری از این جزایر هنوز در مرحله شکل‌گیری هستند، برخی از آن‌ها به صورت مسکونی توسعه یافته‌اند. آب و هوای مالدیو گرم و استوایی است و تغییرات فصلی توسط دو موسمی سالانه تعیین می‌شود. این ویژگی‌های جغرافیایی به همراه محیط طبیعی منحصربه‌فرد، مالدیو را به یک مقصد گردشگری محبوب تبدیل کرده است.

تاریخ و روابط قومی در مالدیو

ظهور ملت مالدیو به دوره‌های قدیمی بازمی‌گردد، زمانی که مهاجران اولیه، احتمالاً قبل از ۵۰۰ سال قبل از میلاد، از سریلانکا و جنوب هند به این منطقه آمده بودند. در قرن دوازدهم، ملوانانی از شرق آفریقا و کشورهای عربی به این سرزمین وارد شدند. مالدیوها در اصل پیروان بودایی بودند، اما در همان قرن، اسلام به‌عنوان دین ملی اعلام شد.

مالدیو همواره یک نهاد سیاسی مستقل بوده است، به جز در دوره‌ای که از سال ۱۵۵۸ تا ۱۵۷۳ تحت کنترل پرتغالی‌ها بود. در سال ۱۸۸۷، مالدیو موافقت کرد که تحت حمایت دولت بریتانیا قرار گیرد و به بریتانیا اجازه داد تا مسئولیت دفاع و روابط خارجی آن را بر عهده بگیرد، درحالی‌که مسئولیت روابط خارجی خود را حفظ کند. اولین قانون اساسی در سال ۱۹۳۲ توسط سلطان تصویب شد و سلطنت به‌جای موروثی، منصب انتخابی شد.

مالدیو در سال ۱۹۶۵ حاکمیت کامل خود را به دست آورد و همان سال به سازمان ملل متحد پیوست. سلطنت در سال ۱۹۶۸ منسوخ شد و جمهوری اعلام شد. در ۱۱ نوامبر ۱۹۶۸، جمهوری مالدیو با رئیس‌جمهور منتخب ایجاد شد. این کشور در سال ۱۹۸۲ به کشورهای مشترک‌المنافع بریتانیا پیوست. جمعیت مالدیو از ترکیبی از افرادی تشکیل شده است که اصالتاً از سریلانکا، هند، کشورهای عربی و آفریقا هستند.

غذا و اقتصاد در مالدیو

برای آشنایی بیشتر با شرایط زندگی در مالدیو، بد نیست بررسی کاملی نیز از غذا و اقتصاد این کشور نیز داشته باشیم. غذا در زندگی روزمره مردم مالدیو از دو عنصر اصلی، یعنی برنج و ماهی تشکیل شده است. ماهی به‌عنوان مهم‌ترین منبع پروتئین در رژیم غذایی این ملت محسوب می‌شود و از آن به‌عنوان غذای اصلی استفاده می‌شود. سبزیجات در رژیم غذایی مالدیوی‌ها بسیار کمتر از برنج و ماهی مصرف می‌شوند. پس از غذاخوردن، برگ فلفل با آرکانات، میخک و لیموترش، که به فوه معروف است، جویده می‌شود. افراد مسن مالدیو، با استفاده از گودوگودا که لوله‌ای دراز است و از تنگه آب می‌گذرد، آب را جوش می‌کشند. بیشتر غذاهایی که در اقامتگاه‌های توریستی سرو می‌شود، وارداتی هستند.

در مناسبت‌های تشریفاتی و آداب غذایی، مصرف گوشت به جز گوشت خوک، تنها در مواقع خاص مجاز است و الکل جز در استراحتگاه‌های توریستی مجاز نیست. دم‌نوش محلی یک شیرینی محلی است که از تاج نخل نارگیل تهیه می‌شود.

در اقتصاد پایه مالدیو، تمام ماهی‌هایی که در داخل مصرف می‌شوند، از اقتصاد داخلی تأمین می‌شوند. برخی از کالاهای غذایی اساسی مانند برنج، شکر و آرد وارداتی هستند. این کشور بیش از هفتاد جزیره تفریحی در نزدیکی پایتخت دارد. از زمین‌های مالدیو برای ساخت خانه استفاده می‌شود و تنها مورد استثنا، زمین‌هایی هستند که کارمندان دولتی برای کار اجاره می‌کنند. در جزایر دیگر، اقامتگاه‌های موقتی برای کارکنان فراهم می‌شود و زمین متعلق به ایالت است.

به دلیل محدودیت زمین ،اقتصاد مالدیو بیشتر از منابع دریایی خود استفاده می‌کند. ماهیگیری، گردشگری، تجارت و حمل‌ونقل (کشتیرانی) از اصلی‌ترین فعالیت‌های اقتصادی این کشور هستند. صنایع اصلی مالدیو شامل شیلات و گردشگری بین‌المللی است. اقتصاد این کشور از اتکا به صنعت شیلات به یک اقتصاد مبتنی بر بخش خدمات باتوجه‌ به گردشگری بین‌المللی تغییر کرده است. در زمینه صنایع‌ دستی و صنایع کلبه مانند حصیر بافته شده، طناب زغال‌سنگ و صنایع قایق‌سازی نیز فعالیت‌های مهمی انجام می‌شود.

تجارت در مالدیو

تجارت این کشور علاوه بر مواد غذایی، کالاهای تولیدی مختلف را نیز وارد می‌کند. ماهی‌تن منجمد، خشک شده و نمکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی این کشور به شمار می‌آید. در سال ۱۹۹۷، کشورهایی مانند انگلستان، ایالات متحده، سریلانکا، ژاپن و سنگاپور مقصد اصلی صادرات مالدیو بودند.

در سال ۱۹۹۹، تقریباً شصت و چهارهزار نیروی کار مالدیو وجود داشت که یک‌سوم آنها کارگران خارجی بودند. بخش ماهیگیری از اصلی‌ترین بخش‌های اشتغال این کشور بوده و حدود ۲۰ درصد از نیروی کار در این صنعت مشغول به کار بوده‌اند.

زندگی سیاسی در مالدیو

دولت مالدیو از یک مجلس قانون‌گذاری تشکیل شده است که به نام “مجلس” شناخته می‌شود و از پنجاه عضو تشکیل شده است. اعضای این مجلس شامل دو نفر از ماله، دو نفر از هر یک از بیست منطقه مرجانی اداری، و هشت نفر توسط رئیس‌جمهور منصوب می‌شوند. رئیس مجلس از اعضای آن نهاد نیست و توسط رئیس‌جمهور منصوب می‌شود. اعضای منتخب تنها حق رأی‌گیری دارند و حق حضور در جلسات و سخنرانی را ندارند. حق رأی برای افراد بالای بیست و یک سال است. رئیس دولت که رئیس‌ جمهوری نیز است، با رأی‌گیری مخفی از سوی مجلس نامزد می‌شود و سپس با اکثریت آرا در همه‌پرسی ملی برای یک دوره پنج‌ساله انتخاب می‌شود. رئیس‌جمهور وزرا و همه قضات را در دادگاه‌ها منصوب می‌کند. دادگاه عالی از یک قاضی و چهار قاضی تشکیل شده است.

قوه مجریه به دفتر رئیس‌جمهور، لوی سارنوالی، و هفده وزارتخانه و نهاد مرتبط که برنامه‌های دولت را اجرا می‌کنند، تقسیم می‌شود. وزارتخانه‌های دولت، دادستانی کل و دادگاه عالی همگی زیر نظر دفتر رئیس‌جمهور فعالیت می‌کنند.  رهبری و کنترل سیاسی در مالدیو به‌وسیله دولت انجام می‌شود که یک رئیس جزیره مرجانی را منصوب می‌کند که قدرت دولت را اعمال می‌کند. هر جزیره یک رئیس جزیره دارد که توسط دولت منصوب می‌شود و رئیس اداری جزیره است. دفاتر مرجانی و دفاتر جزیره زیر نظر وزارت اداره مرجانی هستند که در مقابل رئیس‌جمهور مسئولیت دارند.

تاریخ مالدیو

از نظر تاریخی، جامعه مالدیو در نتیجه وحدت دین (مسلمان سنی) و زبان، به هم گره‌خورده و منضبط شده است. درگذشته، برخی ناآرامی‌های داخلی وجود داشته اما بیشتر به جنگ قدرت در داخل دولت و روابط طوفانی بین مالدیو و دولت بریتانیا قبل از پایان حضور نظامی بریتانیا در این جزایر در سال ۱۹۷۶ مربوط می‌شود.

نظام این کشور تنها یک واحد امنیتی به نام سرویس امنیت ملی دارد که حدود ۱۸۰۰ پرسنل دارد و وظایف ارتش، پلیس و دریایی را انجام می‌دهد. به دلیل گستردگی جغرافیایی جزایر، حضور نظامی در هر جزیره و گارد ساحلی برای حفاظت از منطقه غیرممکن است. از زمان استقلال، این کشور با هیچ تهدید خارجی مواجه نشده است.

ازدواج و روابط خویشاوندی

ازدواج در مالدیو برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر، توسط قوانین سخت‌گیرانه‌ای تنظیم نمی‌شود. در این کشور، سن قانونی برای ازدواج هجده سال است، اما اغلب زنان پانزده‌سالگی به ازدواج می‌پردازند. ازدواج در این کشور محدودیت خاصی ندارد و مردان می‌توانند در هر زمانی که بتوانند از نظر مالی چهار زن داشته باشند. رابطه جنسی قبل از ازدواج به‌عنوان یک جرم در نظر گرفته می‌شود و ازدواج تنها بین مسلمانان ممکن است. این کشور یکی از بالاترین میزان طلاق در جهان را داراست و بر اساس سرشماری سال ۱۹۷۷، تقریباً نیمی از زنان بالای سی‌سال چهار بار یا بیشتر ازدواج کرده بودند.

در مالدیو، خانواده‌ها به طور عمده شامل اعضای خانواده‌های کوچک نظیر والدین و فرزندان است و خانواده‌های هسته‌ای که شامل یک زوج متأهل و فرزندانشان هستند، حدود ۸۰ درصد از خانواده‌ها را تشکیل می‌دهند. در این مدل، پدر به‌عنوان سرپرست خانواده شناخته می‌شود. افراد مجرد معمولاً با خانواده خود زندگی می‌کنند و تنها نمی‌مانند.

در مورد وراثت نیز باید گفت زن و مرد هر دو می‌توانند دارایی را به ارث ببرند و این یک امر عادی است که در جامعه‌ای مالدیوی رخ می‌دهد. در جوامع جزیره‌ای خارج از مالدیو، گروه‌های خویشاوندی به‌عنوان گروه‌هایی مستقل و به‌هم‌پیوسته تشکیل شده‌اند که اکثر افراد آنها از طریق نسل‌هایی از ازدواج‌های درونی نسبت فامیلی دارند.

دین در مالدیو

اعتقادات دینی در مالدیو به‌شدت به اسلام وابسته است. اسلام تنها دین ملی است و هیچ دین دیگری مورد قبول قرار نمی‌گیرد. تمام مردم مالدیو به فرقه اهل‌سنت تعلق دارند و تنها مسلمانان می‌توانند شهروند شوند، ازدواج کنند، دارایی داشته باشند و زندگی روزمره خود را بر اساس اصول اسلام تنظیم کنند. این اعتقاد به وجود جن‌ها و ارواح شیطانی منجر به آمیختن اسلام با اعتقادات سنتی جزیره‌ای و ایجاد یک سیستم جادویی-مذهبی معروف به فندیتا شده است.

سیستم‌های سیاسی، قضایی و مذهبی در مالدیو به‌گونه‌ای با هم تنیده شده‌اند که رهبران سیاسی و قضات نیز به‌عنوان رهبران مذهبی این کشور شناخته می‌شوند. رئیس‌جمهور به‌عنوان رهبر مذهبی اصلی در نظر گرفته می‌شود و قضات، معمولاً به‌عنوان گازیس شناخته می‌شوند که در دادگاه‌ها مسئول تفسیر قوانین اسلامی هستند.

تعطیلات در مالدیو

در مالدیو، بیشتر تعطیلات بر اساس تقویم قمری اسلامی برگزار می‌شوند و علاوه بر مسجد جمعه بزرگ طلایی، بیست مسجد دیگر در اطراف ماله و در هر یک از جزایر یافت می‌شوند. قبرستان مقبره ابوالبرکات، که قرآن را در قرن دوازدهم به مالدیو آورده بود، در ماله نگهداری می‌شود و در این قبرستان سنگ قبرهای تمام سلاطین پیشین قرار دارد.

ناگفته نماند که بر اساس اعتقادات اسلامی، مردم مالدیو باور دارند که پس از مرگ به بهشت یا جهنم می‌روند که این بستگی به این دارد که در زمان زنده‌ بودن چقدر به اصول پنج‌گانه اسلام پایبند بوده‌اند. به‌عنوان‌مثال، اگر مؤمنان به تکرار عقیده «لا اله الا الله و محمد پیغمبر الله» وفادار باشند، سزاوار ورود به بهشت هستند.

زبان منحصربه‌فرد مالدیو

زبان مالدیو، زبانی منحصربه‌فرد است که زندگی محلی در این کشور جزیره‌ای کوچک را متمایز می‌کند. این زبان، دیوهی نام دارد و بیشتر مردم آن را به طور رسمی صحبت می‌کنند. مالدیوی به‌عنوان یکی از شاخه‌های هند و آریایی از خانواده زبان‌های هند و اروپایی محسوب می‌شود و با زبان سینهالی که در سریلانکا مورداستفاده قرار می‌گیرد، بسیار نزدیک است.

همچنین، مالدیو محل تعامل بسیاری از زبان‌ها و گویش‌های دیگر است، از جمله زبان انگلیسی که به طور گسترده توسط جمعیت محلی صحبت می‌شود و درک می‌شود. این کشور محل ذوب فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف است که در زندگی روزانه و گفتگوهای محلی آن مشهود است.

در مکالمات روزمره، ممکن است با یک ماهیگیر یا یک مغازه‌دار صحبت کنید و احتمالاً ترکیبی از زبان دیوهی، انگلیسی و سایر زبان‌ها را بشنوید. به‌طورکلی، زندگی محلی در مالدیو با ترکیبی از زبان‌ها، فرهنگ‌ها و آداب‌ورسوم مختلف رنگ و بوی مخصوص خودش را دارد و این ویژگی‌ها آن را به یک مکان جذاب برای بازدید تبدیل کرده است.

سبک زندگی مدرن مردمان شهر مال مالدیو

درواقع باید گفت حتی اگر در شهر ماله یا هر جزیره دیگری از مالدیو زندگی می‌کنید، مردم این کشور از لحاظ شخصیتی بسیار متفاوت ولی مفید، مهربان، دوستانه و با اراده‌ای قوی هستند. بااین‌حال، این ویژگی‌ها به‌ویژه از طریق افرادی که در پایتخت مالدیو، یعنی ماله زندگی می‌کنند، بیشتر آشکار می‌شود. در ماله، مردم به طور اصلی فقط برای حضور در محل کار یا مدرسه بیدار می‌شوند، جایی که بیشتر نیمی از روز خود را در آنجا می‌گذرانند. آنها به فعالیت‌های درآمدزایی، انجام وظایف روزمره و مدیریت زندگی‌شان اختصاص می‌دهند. اگر به این پایتخت پرهیاهو بیایید، قطعاً می‌توانید این وضعیت را مشاهده کنید.

بعد از پایان کار یا تحصیل، بالاخره زمانی را برای لذت‌بردن از وقت با خانواده یا دوستانشان می‌گذرانند. این سبک زندگی بیشتر برای افرادی است که در ماله، پایتخت مالدیو زندگی می‌کنند، و البته این نوع افراد از سبک زندگی خود نیز کامل راضی هستند!

سبک زندگی ساده ساکنان جزیره

مردمی که در جزایر مالدیو زندگی می‌کنند، در میان درختان نخل و طبیعت زیبا، سبک زندگی بسیار ساده اما شگفت‌انگیزی دارند. هنگامی که مرغان با صدای زیبایی که دارند صبح خود را شروع می‌کنند، مردان و زنان جزایر از خواب بیدار می‌شوند و روز جدید را آغاز می‌کنند. زنان صبح خود را با تمیزکردن حیاط خانه‌ها و آماده‌سازی صبحانه برای شوهرانشان شروع می‌کنند تا آنها برای رفتن به محل کار آماده شوند. سپس، مردم جزایر مالدیو بچه‌های خود را بیدار می‌کنند و آن‌ها را به مدرسه می‌فرستند. پس از آن، آنها با دوستان خود ملاقات می‌کنند و به فعالیت‌های و کارهایی که دارند می‌پردازند که برای بسیاری از زنان مالدیویی، مبدأ درآمد است. بعد از مدتی صحبت و گپ و گفت، آنها ناهار برای خانواده خود می‌پزند و برای پیاده‌روی عصرانه آماده می‌شوند. برخلاف پایتخت ماله، بیشتر این جزایر بدون وسیله نقلیه هستند و بچه‌ها می‌توانند بدون هیچ ترسی در اطراف آن‌ها بازی کنند. روز زیبا پس از آنکه ذهن آن‌ها بدون استرس باشد به پایان می‌رسد.

تجربه سبک زندگی و زیبایی‌های مالدیو در صباسفر

مجموعه صباسفر ارائه‌دهنده خدمات تورهای مسافرتی به مالدیو، یکی از زیباترین مقاصد گردشگری در جهان است. این مجموعه امکانات و خدمات گسترده‌ای را برای مسافران فراهم می‌کند تا آن‌ها بتوانند از زیبایی‌های بکر و طبیعت دست‌نخورده مالدیو لذت ببرند. مسافران می‌توانند از طریق مجموعه صباسفر به اطلاعات بیشتری درباره جاذبه‌های گردشگری، فعالیت‌های آبی و فرهنگ مالدیو دست پیدا کنند.

از طریق مجموعه صباسفر، مسافران می‌توانند تورهای مسافرتی منحصربه‌فردی را انتخاب کنند که شامل اقامت در جزایر زیبای مالدیو، فعالیت‌های آبی متنوع مانند غواصی و شنا، و تجربه آشنایی با فرهنگ و زندگی محلی این کشور است. با ارائه بسته‌های گردشگری و خدمات تخصصی، مجموعه صباسفر به مسافران این امکان را می‌دهد تا سفری خاطره‌انگیز و لذت‌بخش در این مقصد را تجربه کنند و لحظاتی فراموش‌نشدنی را در زیبایی‌های آبی و ساحلی مالدیو سپری کنند. به منظور راهنمای سفر به مالدیو با ما تماس بگیرید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی بر آن شد تا بررسی کاملی از زندگی در مالدیو داشته باشیم تا بتوانید پاسخ دقیقی به سؤال ” زندگی در مالدیو چگونه است؟” بدهیم. همان‌طور که مطالعه کردید، در مجموع، زندگی در مالدیو با تمرکز بر طبیعت، فرهنگ، و سبک زندگی ساده اما شاد و زنده می‌باشد. این کشور جزیره‌ای بکر با مناظر زیبا، آب‌های آبی و کم‌عمق، و جامعه‌ای مهربان و مهمان‌نواز است. با وجود محدودیت‌های جغرافیایی، مردم مالدیو با ابتکار و سازندگی زندگی می‌کنند و به توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور خود کمک می‌کنند. این کشور همچنین مقصدی محبوب برای گردشگران است که به دنبال آرامش، زیبایی‌های طبیعی، و فعالیت‌های آبی هستند.

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

جهت مشاوره رایگان کلیک کنید