sabasafar-logo
شهرهای توریستی لهستان
امتیاز کاربران: 0/5
نویسنده: محمد اشرفی
14 بهمن 1402

بهترین شهرهای توریستی لهستان در سال 2024

لهستان یکی از جمله کشورهای قدیمی اروپاست که با وجود رنج و تخریب‌های زیادی که در طول جنگ جهانی دوم متحمل شده است، هنوز هم جذابیت‌های دیدنی بسیاری دارد. شهرهای توریستی لهستان خیابان‌های سنگفرش‌شده زیبایی دارند که قدم زدن روی آنها در کنار ساختمان‌های مربوط به دوران کمونیستی و کلیساهای گوتیک، لذت دیگری دارد. زندگی شبانه در شهرهای این کشور جریان دارد که می‌تواند برای هر توریستی جذاب باشد. از نظر جاذبه‌های بصری هم، کوه‌ها و استراحتگاه‌های ساحلی فوق‌العاده‌ای وجود دارد که شهرهای لهستان را احاطه کرده‌اند. بدین منظور با صباسفر همراه باشید تا با بهترین شهرهایی که یک توریست می‌تواند از آنها دیدن کند، بیشتر آشنا شوید.

بهترین شهرهای توریستی لهستان

لهستان شهرهای توریستی زیادی برای بازدید دارد؛ اما در این بخش آنهایی را معرفی خواهیم کرد که جاذبه‌های دیدنی بیشتری دارند و برای یک توریست لذت‌بخش‌تر هستند.

اولشتین

این شهر که در قرن چهاردهم به وجود آمده است، تاریخچه و قدمت طولانی دارد. مطمئنا قدم زدن در خیابان‌های سنگفرش‌شده‌ای که خانه‌هایی با معماری قدیمی دارند، برایتان جالب خواهد بود و شما را به عنوان یک ایرانی بیشتر با حال و هوای قدیم شهرهای اروپایی آشنا می‌کند. اولشتین شهری مهم در منطقه پروس است که تمام امکانات و خدمات معمول را دارد اما متاسفانه اغلب گردشگران به راحتی از کنار آن رد می‌شوند. در واقع اکثر افرادی که به اینجا می‌آیند، از آن به عنوان پایگاهی برای بازدید از جاذبه‌های دیگر منطقه استفاده می‌کنند و نمی‌دانند که جز شهرهای توریستی لهستان به حساب می‌آید و واقعا دیدنی است.

زاکوپان

این شهر در دامنه‌های رشته‌کوه‌های معروف تاتراس واقع شده است که مکانی فوق‌العاده برای توریست‌ها به حساب می‌آید. با این حال، با توجه به جذابیتی که زاکوپان برای اسکی و کوهنوردی دارد، احتمالا در ماه‌های فصل تابستان و زمستان ممکن است کمی بیش از حد شلوغ باشد.

ویلاهای چوبی فوق‌العاده‌ای خوش‌منظره‌ای که در اطراف این شهر هستند، به جذابیت آن افزوده‌اند. با توجه به ویژگی‌های دوست‌داشتنی زاکوپان، بسیاری از هنرمندان، شاعران، نویسندگان و نقاشان برای الهام گرفتن هر ساله به اینجا می‌آیند.

بیالیستوک

بزرگترین شهر در استان پودلاسکی و نزدیک به بلاروس است که یعنی ترکیب جذابی از هر دو فرهنگ را با هم دارد. این شهر که در دوران رونق نساجی متولد شد، یکی از شهرهای توریستی لهستان به حساب می‌آید. زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف لهستانی، بلاروسی، لیتوانیایی و یهودی این شهر، الهام‌بخش به وجود آمدن زبان اسپرانتو بود.

متاسفانه، نازی‌ها بیشتر اهالی بیالیستوک را نابود کردند و نیمی از جمعیت آن را به قتل رساندند. اما به هر حال ریشه این منطقه به قرن چهاردهم باز می‌گردد و جاذبه‌های تاریخی زیادی برای گردشگران دارد.

گدینیا

گدینیا اخیرا به یک شهر تبدیل شده است. توسعه آن از زمانی شروع شده است که دولت در دهه 1920، یک بندر در اعماق دریا در اینجا ساخت، بنابراین معماری آن حس و حالی بسیار مدرن دارد.

گدینیا به خاطر داشتن خط ساحلی دریای بسیار طولانی، تفرجگاه‌ها و اسکله‌های زیادی دارد که می‌توانید از ماندن در آنجا لذت ببرید. به خاطر وجود دومین بندر بزرگ لهستان در این شهر، زندگی شبانه در آن جریان دارد. همچنین رستوران‌های مجلل و بسیار خوبی هم وجود دارد که از افرادی که برای غذا خوردن بیرون می‌‌آیند، پذیرایی می‌کنند.

سوپوت

سوپات یک تفرجگاه ساحلی محبوب است که ثروتمندان و معروف را جذب ویلاهای زیبا، رستوران‌های شیک و پویایی زندگی شبانه‌اش می‌کند. این شهر یکی از شهرهای توریستی لهستان است که قبلا روستایی برای ماهیگیری بود و ساحل شلوغی داشت. اما با تبدیل شدن آن به یک منطقه شهری، حال و هوای روستایی‌اش تا حدودی از بین رفته است. اما شما باز هم می‌توانید در گوشه و کنار، نشانه‌هایی از سوپات قدیم را ببینید.

این شهر که در بالتیک قرار گرفته است، سواحل فوق‌العاده‌ای دارد. در تابستان، بسیاری از مردم به اینجا می‌آیند تا از طبیعت و دریای زیبای آن لذت ببرند.

شچچین

این شهر بندری شلوغ که یکی از شهرهای توریستی لهستان است، بین برلین و گدانسک قرار دارد. معماری آن ترکیبی از سبک‌های مختلف است و به ندرت افرادی غیر از گردشگرانی آلمانی به آنجا می‌روند. در این شهر که پس از جنگ جهانی دوم به شدت نابود شد، می‌توان عمارت‌های قدیمی، ساختمان‌های متروکه و زمین‌های خالی را در کنار مراکز خرید شیشه‌ای مدرن دید.

بزرگترین جاذبه این شهر قلعه دوک پومرانی است که در اصل از قرن چهاردهم است که می‌توانید از موزه جالب آن بازدید کنید یا از برج بالا بروید و از دیدن منظره پانوراما لذت ببرید. با اینکه در این شهر کاترین کبیر، ملکه معروف روسیه متولد و بزرگ شده است اما خوشبختانه وجود جمعیت زیاد دانشجوها و شلوغ بودن بندر این شهر، نشان از جوان بودن مردم آن دارد.

لودز

سومین شهر از شهرهای توریستی لهستان، علی‌رغم سابقه صنعتی‌اش، به خاطر اشغال آلمان و نفوذ حکومت کمونیستی، خیابان‌ها و ساختمان‌های ترسناک و نسبتا قدیمی دارد. با این حال برنامه نوسازی گسترده شهر منجر به ایجاد مراکز خرید و تجاری در میان خرابه‌های قدیمی شده است.

برای دیدن یکی از بهترین جاهای دیدنی لودز، به مجموعه مانوفاکتورا که یک کارخانه ریسندگی پنج طبقه قدیمی است، بروید. این مجموعه در حال حاضر موزه‌ها، گالری‌های هنری، مغازه‌ها و رستوران‌های مختلفی را در خود جای داده است. اگر به تاریخ علاقه دارید، حتما از موزه نساجی لودز دیدن کنید زیرا می‌توانید با سیر تکامل تجارت پارچه در این منطقه آشنا شوید.

توصیه می‌کنیم حتما در خیابان طویل و زیبای پیوترکوسکا قدم بزنید. اینجا طولانی‌ترین خیابان مخصوص عابر پیاده اروپاست که با ساختمان‌های تاریخی، بوتیک‌ها وکافه‌ها پوشیده شده است. برای خوردن غذا هم، به آناتوکا که یک رستوران یهودی است و غذاهای سنتی مثل چالا را سرو می‌کند، سر بزنید.

کاتوویتس

یک شهر نسبتا جدید و جایگاه فعلی‌ خود را مدیون رونق صنعتی‌اش در قرن نوزدهم است. استخراج زغال سنگ اولین چیزی بود که این شهر به خاطرش شناخته شد. به همین دلیل این شهر یک مرکز تجاری و فرهنگی در منطقه است که خیلی در آن خبری از اماکن تاریخی نیست.

ممکن است کاتوویتس فاقد خانه‌های زیبای ردیفی پاستلی و کافه‌های مربعی حاشیه‌ای که لهستان به خاطر آنها شناخته می‌شود، باشد اما این شهر یکی از شهرهای توریستی لهستان است که در نوع خودش زیبا و جذاب است.

لوبلین

با اینکه لوبلین زیباترین شهر جهان نیست، اما دلایل زیادی برای بازدید از این شهر وجود دارد. ساختمان‌های دوران کمونیستی که پس از جنگ که در جنگ جهانی دوم به شدت بمباران شده‌اند، لوبلین را کمی قدیمی نشان می‌دهند اما خانه‌های شیک و زیبایی هم در لا به لای ساختمان‌های آن دیده می‌شود.

لوبلین یکی از بزرگترین شهرهای توریستی لهستان در جنوب شرقی این کشور است که کافه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و همینطور جاذبه‌های فرهنگی زیادی دارد که واقعا ارزش بازدید دارند. لوبلین زمانی به عنوان “آکسفورد یهودی‌ها” شناخته می‌شد اما جنگ جهانی دوم به طرز غم‌انگیزی به این میراث فرهنگی غنی پایان داد. با این حال هنوز هم مناظر جالبی که مربوط به دوران رونق یهودیت در این شهر است، وجود دارد.

تورون

یکی دیگر از شهرهای توریستی لهستان که در شمال لهستان و در ویستولا واقع شده، تورون است که خیابان‌های بسیار آرامی دارد. معماری این شهر قدیمی که میراث جهانی یونسکو است، مربوط به دوران گوتیک است که بازدیدکنندگان را مسحور خواهد کرد.

بر خلاف بسیاری از شهرهای لهستان، خوشبختانه تورون از جنگ جهانی دوم خیلی آسیب ندیده است. در میان خیابان‌های پیچ در پیچ تورون، کافه‌ها و رستوران‌های دنج و همینطور مناظر، تصاویر دو نمونه از چیزهایی که مخصوص این شهر است را خواهید دید. یکی مجسمه نیکلاس کوپرنیک که در اینجا متولد شده و دیگری شیرینی زنجبیلی معروف این شهر است که می‌تواند سوغات خوبی باشد.

از جمله ساختمان‌هایی که مربوط به دوران گوتیک هستند، می‌توان به کلیسای جامع سنت جان و دو کلیسای بِلِست ویرجین و سنت جیکوب اشاره کرد. شما به عنوان یک گردشگر می‌توانید از موزه مدرن آرت هم بازدید کنید.

رستوران‌های زیادی مثل کورانتی، پیروگارنیا استیری هم در تورون وجود دارند که غذاهای خوشمزه‌ای مثل کوفته سنتی لهستان را سرو می‌کنند.

پوزنان

پوزنان از شهرهای توریستی لهستان است که مکان‌های تاریخی و همینطور موزه‌های بسیار زیادی برای بازدید دارد. دانشجویی بودن این شهر به این معناست که زندگی در رستوران‌ها و کافه‌ها جریان دارد.

بزها نماد پوزنان هستند و مجسمه بزی که در پلاک کلجیاکی قرار دارد، یکی از بهترین جاها برای گرفتن عکس است.

یکی از بهترین جاهایی که می‌توان در پوزنان از آنها دیدن کرد، کلیسای مری مجدلیه و سنت استانیسلاوس است که نمای بیرونی صورتی‌رنگی دارد و فضای داخلی خیره‌کننده آن، به سبک باروک است. کدرال آیلند، خانه کلیسای جامع و چندین موزه و همینطور اسرودکا مورال است که با مغازه‌ها و خانه‌‌های رنگارنگ و گربه‌های روی پشت بامش شناخته می‌شود.

کروسان سنت مارتین نعل اسبی، یک غذای محلی پوزنان است که توصیه می‌شود هم آن و هم کوفته‌های خوشمزه لهستانی را در رستوران نا وینکلو امتحان کنید.

وروکلاو

وروکلاو شهری بسیار جذاب و زنده در لهستان است که به خاطر خانه‌های مسکونی رنگارنگش معروف است. اگرچه این سومین شهر بزرگ لهستان است، اما باز هم با فضاهای سبز فراوان بسیار دیدنی دارد. یک واقعیت جالب در مورد این شهر اینست که در سال 1945 مجددا بخشی از لهستان شد. قبل از آن، به مدت 610 سال، بخشی از کشورهای مختلف از جمله پادشاهی بوهمیا، پادشاهی مجارستان، سلطنت هابسبورگ اتریش، پادشاهی پروس و آلمان بود.

سرگرمی‌های جالبی در ورکلاو وجود دارد که می‌توانید به عنوان یک توریست انجام بدهید. به طور مثال می‌توانید در میدان اصلی این شهر قدم بزنید، از اِسکای تاور برای دیدن مناظر شگفت‌انگیز شهر دیدن کنید، در گالری نئون ساید خوش بگذرانید یا از اوسترو تامسکی دیدن کنید.

وروکلاو با داشتن رستوران و کافه‌های خوبی که دارد، بهشتی برای شکموهاست. برخی از بهترین‌ها رستوران‌ها عبارتند از: وافا ناپولی، راگو پراکونیا ماکارونو و فالگوجمی.

گدانسک

گدانسک که اغلب از دید گردشگران دور می‌ماند یکی از زیباترین شهرهای توریستی لهستان است که شما را مسحور فرهنگ، غذا و جاذبه‌های بصری‌اش خواهد کرد.

جاذبه اصلی این منطقه توریستی، شهر قدیمی گدانسک است زیرا یکی از تاریخی‌ترین مراکز شهر در اروپا است. در شهر قدیمی گدانسک، بنای یادبود پوئترو دورادا یا دروازه طلایی قرار دارد. این شهر پر از جاذبه‌هایی مثل موزه کهربا و موزه دریایی لهستان است.

گدانسک نقاط دیدنی مختلفی دارد. مثلا موزه جنگ جهانی دوم شما را با تاریخ پرتلاطم لهستان آشنا می‌کند. با بازدید از کلیسای سنت مری هم می‌توانید یکی از بزرگترین ساختمان‌های آجری گوتیک جهان را به چشم ببینید.
از منطقه نظامی سابق وسترپلات که نبردی به همین نام در آن رخ داده و نماد شروع جنگ جهانی دوم است، بازدید کنید. زمانی را هم در دل طبیعت در پارک اولیوسکی 10 هکتاری که به سبک فرانسوی طراحی شده است، بگذرانید.

ورشو

ورشو از جمله شهرهای توریستی لهستان است که به عنوان پایتخت و بزرگترین شهر این کشور شناخته می‌شود. اما متاسفانه تقریبا به طور کامل در جنگ جهانی دوم نابود شده و به سختی توانسته است به شکوه سابقش بازگردد. در عین حال تاریخ این سرزمین در معماری آن منعکس شده است طوری که می‌توانید مخلوطی از سبک‌های مختلف معماری، کلیساهای گوتیک، موزه‌های فوق‌العاده و ساختمان‌های مدرن را در میان ساختمان‌های بتنی خاکستری دوران کمونیستی این شهر ببینید.

پس از کاوش در بخش‌های قدیمی این شهر که در یونسکو ثبت شده است، می‌توانید از موزه‌های فریدریک شوپن و ماری کوری دیدن کنید تا درباره دو تن از مشهورترین ساکنان ورشو بیشتر بدانید. یکی از جاهایی که باید از آن بازدید کنید، کاخ فرهنگ و علم است. این ساختمان هدیه‌ استالین بوده است و معماری آن شما را به یاد گذشته کمونیستی لهستان می‌اندازد. این ساختمان دومین ساختمان بلند در ورشو است. تماشای مناظر پانورامای شهر از طبقه 30‌ام آن را از دست ندهید. توصیه می‌کنیم حتما برای خوردن غذا هم، به رستوران پفورما اوربان بروید.

کراکوف

دومین شهر بزرگ و پربازدید لهستان، کراکوف است که اکثر توریست‌ها آرزوی دیدنش را دارند. تاریخ کراکوف که در گذشته پایتخت لهستان بوده است، به قرن هفتم یعنی زمانی که اولین سکونتگاه در تپه واول ساخته شد، برمی‌گردد. چهارصد سال بعد، قلعه سلطنتی واول و شهر قدیمی که در پایین آن قرار دارد، به عنوان یکی از اولین میراث‌های جهانی یونسکو در جهان نامگذاری شد.

کراکوف قدیم مکان موردعلاقه دوستداران تاریخ، معماری و فرهنگ است که از خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی پیچ‌ در پیچ، میدان‌ها و کلیساها تشکیل شده است. توصیه می‌کنیم کلیسای سنت مری یا تالار پارچه و پاساژ معروف بازار کراکوف که به سبک قرن سیزدهمی و سبک رنسانس است را از دست ندهید.

پس از بازدید از تپه قلعه یا قدم زدن در اطراف دیوارهای قلعه و تماشای مناظر پانوراما، به محله قدیمی یهودیان تحت عنوان کازیمیرز بروید. شما به راحتی می‌توانید یک بعدازظهر کامل را به گشتن در کافه‌های تاریخی و شیرینی‌فروشی‌های زیبای شهر بگذرانید، در مغازه‌های لباس قدیمی و عتیقه جستجو کنید، و از برخی از موزه‌ها و کنیسه‌های متعددی که برای ثبت میراث جامعه یهودی کراکوف اختصاص داده شده‌اند، بازدید کنید.

بهترین زمان سفر به لهستان

بهترین زمان برای سفر به لهستان بین ماه می و سپتامبر است. آب و هوای اغلب بخش‌های‌ این کشور در این ماه‌ها گرم‌تر و مرطوب‌تر است که البته احتمال بارش باران در طول ماه‌های تابستان افزایش می‌یابد.
اواخر بهار (می تا ژوئن) روزهای گرم و خنکی دارد که اوج دمای آن بین 15 تا 18 درجه سانتیگراد و بارندگی نسبت به تابستان در این زمان کمتر است. بنابراین برای دوستداران فضای باز، زمان مناسبی است. مشهورترین مناطق زیبایی طبیعی لهستان زاکوپان در کوهپایه‌های های‌تاتراس و جنگل بیولوویزا در مرز بلاروس هستند که یکی از جاذبه‌های دیدنی‌شان، آزادانه پرسه زدن گاومیش‌های کوهان‌دار وحشی و گرگ‌ها در آنجاست. در ماه‌های جولای و آگوست، گردشگران و مردم محلی به استراحتگاه‌های سواحل بالتیک می‌آیند تا از هوا با دمای بین 20 و 23 درجه سانتیگراد، لذت ببرند. حواستان باشد که همیشه احتمال بارش باران وجود دارد، به خصوص اگر به شهرهایی مثل ورشو، پوزنان یا کراکوف بروید.

در فصلی که لهستان پر از گردشگر می‌شود، بهتر می‌توانید با فرهنگ این کشور آشنا شوید. از جمله جشن‌های دیدنی لهستان فستیوال لاکونیک پاگینت و جشنواره فرهنگی یهودی (که هر دو از ژوئن در کراکوف شروع می‌شوند) و همچنین جشنواره بین‌المللی هنرهای خیابانی ورشو (که در ژانویه برگزار می‌شود) و جشنواره چهار فرهنگ (در لودز در سپتامبر) است که حتما نظرتان را جلب خواهد کرد.

جمع‌بندی

‏لهستان کشوری است که مسافران را حسابی سرگرم خواهد کرد. شهرهای توریستی لهستان تاریخ، فرهنگ و زیبایی‌های طبیعی دارند که همین آنها را به مقصدی ایده‌آل برای کسانی که به دنبال کشف میراث غنی کشور هستند، تبدیل می‌کند. ‏از خیابان‌های شلوغ ورشو گرفته تا شهر قدیمی جذاب کراکوف، چیزی در لهستان وجود دارد که سفر را برایتان جذاب‌تر کند. ‏هدفتان از سفر به این کشور هرچه که هست، توصیه می‌کنیم حتما با تور از جاهای دیدنی لهستان دیدن و در مورد قوانین کشور لهستان اطلاعات کسب کنید. برای این منظور کافیست با آژانس‌های مسافرتی تماس بگیرید تا از شرایط و هزینه سفر هم مطلع شوید.

برخی از سوالات متداول

قبل از سفر مطمئنا سوالاتی در مورد این کشور برایتان پیش خواهد آمد که ما به چند تا از آنها پاسخ داده‌ایم.

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

جهت مشاوره رایگان کلیک کنید