sabasafar-logo
غذاهای سریلانکا؛ طعمی بر خواسته از هندوستان
امتیاز کاربران: 0/5
نویسنده: منیر خدمتی
28 اسفند 1402

غذاهای سریلانکا؛ طعمی بر خواسته از هندوستان

سریلانکا یک کشور جزیره‌ای در جنوب هند است که سواحل بکر و طبیعت بسیار چشم نوازی دارد؛ از آن جایی که این کشور در گذشته جزء مستعمرات بریتانیا بوده است به همین دلیل ردپای سایر فرهنگ‌ها نیز در غذاهای سریلانکا را می‌توان دید. از آنجایی‌ که سریلانکا به گوشواره هندوستان ملقب است، غذاهای خود را از غذاهای جنوب هند وام گرفته که طعم و مزه متمایز آن را نمیتوان نادیده گرفت. البته تأثیر سال‌ها استعمار و نفوذ کشورهای گوناگون بر فرهنگ غذاهای سریلانکا هم بی‌تأثیر نبوده است. این کشور منبع غنی از غذاهای خوشمزه جهان را به نام خود ثبت کرده است. پس اگر شما هم برای آشنایی با این غذاها کنجکاو هستید، همراه این مطلب باشید.

شاید برای شما هم تعجب‌آور باشد که چطور ممکن است که کشوری به این کوچکی، تنوع غذایی بالایی داشته باشد. البته که جواب این سؤال در تنوع قوم‌های متعددی  است که در سریلانکا ساکن هستند و به متنوع کردن غذاهای سریلانکا کمک کرده‌اند. همچنین بخشی از تنوع غذایی این کشور مدیون بازرگانانی از هند، اروپا، عربستان، آفریقا و دیگر کشورها است که در قرن‌های 15 و 16 وارد این کشور شده و تلفیق جدیدی را در سبک آشپزی مردم سریلانکا ایجاد کردند. در اینجا شما با غذاهایی برخورد خواهید کرد که مشابه آن را در کشورهای هلند، بریتانیا و حتی پرتغال خواهید دید. از همین حالا خود را آماده کنید که در تور سریلانکا هر نوع رژیم غذایی را کنار بگذارید و از این‌همه طعم و مزه نهایت لذت را ببرید.

آشنایی با غذاهای سریلانکا

میدانم شما هم مشتاقانه منتظر هستید که بدانید در سریلانکا چه نوع غذاهایی در انتظار شماست که آن‌ها را نوش جان کنید. این شما و این هم معرفی بهترین و معروف‌ترین غذاهای این کشور زیبا؛ سریلانکا.

برنج و کاری؛ غذایی ملی

وجود شالیزارهای متنوع و انبوه این کشور، سهم بزرگی در تعیین سبک غذایی مردم سریلانکا داشته است. برنج و کاری یک غذای ملی برای مردم این منطقه محسوب می‌شود که آن را در هر زمان از سال و در هر مناسبتی میل می‌کنند. برنج و کاری از ترکیب برنج شالیزار همراه با پودر و سس کاری طبخ می‌شود. البته مردم بومی برای تنوع، این غذا را همراه با ماهی، گوشت، مرغ یا سبزیجات میل می‌کنند.

در سفر به سریلانکا می‌توانید این غذا را از هر رستورانی تهیه کنید و از آن‌ها بخواهید تاپینگ مورد نظر شما را همراه آن سرور کنند. این غذا طعم و مزه عجیبی ندارد به همین دلیل با ذائقه ایرانی‌ها تا حد زیادی سازگار بوده و شما می‌توانید آن را به راحتی میل کنید. همچنین اگر گیاهخوار هستید، برنج و کاری گزینه خوبی برای صرف غذا است.

کوتو، بهترین غذای خیابانی سریلانکا

کوتو در زمره بهترین غذاهای خیابانی سریلانکا قرار دارد که هیچ گردشگری در مواجه با آن نمی‌تواند نه بگوید! کوتو ازجمله غذای سریلانکا است که طعم و مزه آن به دل ذائقه افراد زیادی خوش می‌آید. این غذا از ترکیب نان محلی، مرغ، سبزیجات و ادویه‌های محلی درست می‌شود. بوی خاص این غذا چنان وسوسه‌انگیز است که دوست دارید در طول اقامتتان در سریلانکا در هر وعده‌ای آن را میل کنید.

گوتوکلا مالوم سامبولا، ترکیبی از سبزی و نارگیل

نارگیل عضو جدانشدنی از غذاهای سریلانکا است که تقریباً پای ثباتی در تمامی غذاها و دسرهای این کشور دارد. گوتوکلا مالوم سامبولا یکی از آن دسته سالادهای عجیبی است که شاید طعمی نه‌چندان آشنا برای ما داشته باشد. این غذا ترکیبی از سبزیجات خرده شده با آب نارگیل است. سبزی‌های به کار رفته در این سالاد تمامی محلی بوده که اسم آشنایی برای ما ندارند. اگر گیاهخوار بوده یا به خوردن سبزیجات علاقه‌مند هستید، این سالاد پیشنهاد خوبی برای یک میان وعده است. اگر هم برای طعم آن کنجکاو هستید، باید بدانید طعم تلخ و شیرین دارد که می‌توانید با چکاندن آب لیموترش تازه مزه خاصی به آن بدهید.

کاری مرغ، مدهوش از عطر ادویه‌ها

بله درسته بازهم کاری و بازهم یکی از غذاهای تند سریلانکایی. کاری مرغ از آن دسته غذاهایی است که مادربزرگ‌های سریلانکایی خیلی علاقه‌مند به پختن آن هستند و زمان پخت آن تمام فضا، بوی عطرآگین انواع ادویه‌ها را می‌گیرد. این غذا از ترکیب چندین ادویه معطر مانند چوب دارچین، هل، زردچوبه، دانه گشنیز، زیره آسیاب شده، پودر فلفل قرمز، برگ کاری، سیر و پیاز قرمز درست می‌شود. همچنین این ادویه‌ها به تکه‌های مرغ که در ظرف آب نارگیل و روغن نارگیل که در حال جوش هستند، اضافه می‌شود.

آسمی، طعم جادویی شیر و دارچین

بی‌بروبرگرد دسرها طعمی فراتر از قاره‌ها دارند و تقریباً کمتر گردشگری پیدا می‌شود که به دسرها نه بگوید. آسمی از آن دسته دسرهای سریلانکا است که با ظاهر و طعم خود غوغایی در درون شما به‌پا می‌کند که به خوردن یک‌بار آن اکتفا نکنید. آسمی ترکیبی از شیر نارگیل، آرد برنج و عصاره دارچین است که بعد از شکل‌دهی در روغن سرخ می‌شود. نکته جالب درباره آسمی آن است که این دسر بعد از سرخ شدن در روغن، چند روز استراحت می‌کند تا دوباره در روغن سرخ شود که بافتی سبک و ترد پیدا کند. درنهایت روی آن شهدی از شربت شکر و ترکیبی از رنگ‌های خوراکی ریخته می‌شود تا ظاهری جذاب و متفاوت پیدا کند.

پولوس، طعم آتشین هندی

کاری پولوس یکی از غذاهای سنتی سریلانکا است که در مواجه با آن عطر تند و تیزش شما را حسابی تحت تأثیر قرار می‌دهد. مردم سریلانکا معتقد هستند که این غذا طعم بسیار بی‌نظیری دارد و با یک‌بار خوردن آن عاشق پولوس می‌شوید به خصوص اگر گیاهخوار باشید.

پولوس از ترکیب ادویه‌های برش خرده خشک شده همراه با تکه‌های میوه‌های استوایی و بومی هندی درست می‌شود. در ادامه روغن دانه خردل را در تابه‌ای گرم می‌کنند و سپس سیر، پیاز، برگ کاری، علف لیمو و دارچین را اضافه می‌کنند. درنهایت تکه‌های میوه استوایی را با سس مخلوط کرده و به آن نارگیل اضافه می‌کنند. این خوراک پس از یک ساعت پخت آماده می‌شود.

کاری ماهی؛ جدال دو طعم شیرین و ترش

ترکیب دو طعم شیرین و ترش تا حدود زیادی ناملموس و خاص محسوب می‌شود. در میان غذاهای سریلانکا اما کاری ماهی که به غذای آتشین معروف است دو طعم شیرین و ترش را در کنار هم مخلوط کرده و مزه عجیبی را برای ماهی به وجود آورده است. این ماهی ابتدا در دو سس تند و شیرین آغشته می‌شود و سپس با پیاز قرمز و فلفل سرخ می‌شود. معمولاً این ماهی را در کنار برنج می‌خورند.

پاریپو؛ عدسی تند

عدسی سریلانکایی‌ها با عدسی ما ایرانی‌ها بسیار متفاوت است و تفاوت اصلی در طعم کاری و نوع عدس است. پاریپو با استفاده از عدس قرمز پخته می‌شود. برگ کاری، ادویه و سیر را به روغن داغ اضافه می‌کنند تا کاری آنقدری بپزد و رنگ زرد پیدا کند. البته از عصاره نارگیل نباید غافل شده که چاشنی اصلی این غذا به شمار می‌آید. نکته عجیب این نوع عدسی آن است که آن را روی برنج دم کشیده می‌ریزند و می‌خورند.

ماهی آمبول نیال، ماهی پر ادویه

دوست داران ماهی می‌توانند در این کشور انواع غذاهای دریایی ازجمله ماهی را امتحان کنند. طبخ ماهی در سریلانکا تا حدود زیاد متفاوت بوده و اغلب ماهی را به صورت خوراک میل می‌کنند. ماهی آمبول نیال دستور پخت بسیار ساده‌ای دارد. ماهی به صورت مکعبی برش داده شده و همراه با ترکیبی از ادویه‌های معطر تفت می‌دهند. بعد از سرخ شدن ماهی را همراه با کمی آب برای پختن آماده می‌کنند. این ماهی با برنج ساده خورده می‌شود.

لوتو مریس، آتش به جانت میزند

لوتو مریس یک نوع چاشنی اصیل و محبوب در سریلانکا است که مردم این منطقه آن را همراه با انواع غذاهای سریلانکایی می‌خورند. این چاشنی مخلوطی از فلفل قرمز با پیاز قرمز سابیده شده است که این چاشنی را می‌توان همراه با برنج یا نان محلی خورد.

موجو وامباتو، ترشی بادمجان

موجو وامباتو یک نوع ترشی محلی این کشور است که بیشتر آن را هنگام جشن یا مراسم‌های مخصوص می‌خورند. این ترشی از ترکیب بادمجان ترشی با کمی فلفل قرمز درست شده است. شما می‌توانید هنگام سفارش غذا این ترشی را به عنوان کنار غذایی نیز سفارش دهید.

لامپریس، گوشت تند شده با چیلی

علاقه‌مندان به گوشت لطفاً در خوردن این غذا کمی احتیاط کنید، چرا که غذایی تند و آتشین است. لامپریس یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سریلانکا محسوب می‌شود که از ترکیب گوشت و سس چیلی آماده می‌شود. نکته جالب درباره این غذا آن است که گوشت همراه برنج و سس چیلی را لایه برگ درخت موز (برگ درخت موز اندازه بسیار بزرگی دارد) می‌پیچند و آن را بخارپز می‌کنند. در فرایند پخت، عطر برگ موز به غذا پخش شده و طعم خوب غذا را افزایش می‌دهد. بعد از پخت روی آن مجدد کاری ریخته می‌شود و درنهایت سرو می‌کنند.

کاری چغندر، خلق مزه‌های عجیب

اگر اهل ریسک کردن در خوردن غذا هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم، کاری چغندر را یکبار در سریلانکا امتحان کنید. این غذا چیز خاصی ندارند و تنها از ترکیب برنج پخته شده همراه با کاری و چغندر درست می‌شود. چغندرها قبل از پخت با ادویه‌های کاری و دارچین ترکیب شده و سپس پخته می‌شوند.

سمبول، چاشنی همراه غذا

سمبول یک نوع چاشنی کنار غذا است که شما می‌توانید در کنار انواع غذاهای سریلانکا  از آن بخورید. برای کسانی که به دنبال یک طعم جدید و هیجان‌انگیز هستند سمبول پیشنهاد بسیار خوبی است. این چاشنی مخلوطی از فلفل قرمز، نارگیل رنده شده، پیاز و ماهی خشک شده است. قطعاً این چاشنی طعم بسیار تندی دارد و دهانتان را به آتش می‌کشد. حتماً مقدار بسیاری کمی از آن را همراه با غذایتان میل کنید و اگر دهنتان را سوزاند مقداری نان یا یک لیوان شیر بخورید.

آپا یا قیف، پنکیک سریلانکایی

واقعیت امر آن است که از ظاهر چیزی نمی‌توان باطن آن را قضاوت کرد؛ آپا یا قیف نوعی پنکیک تخم‌مرغی است که با آرد برنج درست می‌شود. این دسر از تخمیر شیر نارگیل، آرد برنج و شکر تهیه شده و بعد از پخت یک عدد تخم‌مرغ نمیرو وسط آن گذاشته می‌شود.
این دسر اکثراً در تمامی دکه‌های خیابانی پیدا می‌شود. حتماً حواستان باشد که آپا را به صورت گرم میل کنید تا طعم خاص آن را بهتر متوجه شوید.

نتیجه گیری

سریلانکا یک مقصد توریستی جذاب برای گردشگرانی از سراسر جهان است که هرساله در فصول خنک سال به آن سفر می‌کنند. جاهای دیدنی سریلانکا به قدر زیاد است که شاید با یکبار سفر به این کشور نتوان همه مکان های آن را دید. در کنار جاهای دیدنی این کشور نباید از غذاهای سریلانکایی غافل شد که طعم عجیب آنها خاطرات بسیار خوبی را از سفر به این منطقه می سازند. شما میتوانید همین حالا برای سفر به سریلانکا با همکاران ما در صباسفر تماس گرفته و تجربه بی نظیر سفر در این کشور را برای خود به ارمغان بیاورید.

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

جهت مشاوره رایگان کلیک کنید