sabasafar-logo
گذر در تاریخ با تماشای موزه لوور پاریس
امتیاز کاربران: 0/5
نویسنده: منیر خدمتی
14 فروردین 1403

گذر در تاریخ با تماشای موزه لوور پاریس

موزه لوور؛ بنای باشکوهی که عرصه شهری را نورافشانی می‌کند و هنر را در تمام جلوه‌های بی‌کران خود به پرواز در می‌آورد. موزه لوور معجزه‌ای است که در آن شاهد سفر در زمان و فضا هستیم و در هر گوشه آن، دست‌نوشته‌های انسان‌هایی از ادوار قدیم را می‌خوانیم. آثاری از اندیشه‌ها و عشق‌های بزرگان تاریخ که پنجره‌ای اسرارآمیز را به دل تمام آدمیان باز می‌کند.

در پس نگاره‌های باقی‌مانده در دل موزه لوور، تمثال‌هایی از ابدیت و زیبایی رخ نمایی می‌کنند و جان را از کالبد مادی به بیرون می‌کشند تا گذر زمان در پس اندوخته‌های آن متوقف شده و جهان به سکون درآید. آیا به راستی چنین هنرنمایی باورنکردنی را می‌توان تنها در چند کلام و با چند عکس ساده به تصویر کشید؟ از همین رو، بازدید از موزه لوور در تور فرانسه جایگاه ویژه‌ای دارد.

معرفی موزه لوور پاریس؛ گنجینه گران‌بهای دنیای هنر و فرهنگ

موزه لوور پاریس که از اصلی‌ترین جاهای دیدنی فرانسه به شمار می‌آید، جواهری در دل فرهنگ و هنر شهر پاریس است که با سابقه تاریخی بیش از دو قرن خود، آثار استثنایی از اثرهای هنری را در دل خود جای داده است. این بنای باشکوه که از نظر معماری و اندوخته‌های ارزشمند آن گنجینه‌ای مقدس به حساب می‌آید، در ابتدا قلعه‌ای در قرون وسطی بوده است اما اکنون آثار تاریخی گذشتگان در آن جای گرفته است. شاید بتوان موزه لوور را همچون معبدی دانست که با به نمایش گذاشتن بیش از 380 هزار اثر هنری فاخر، قلب و روح تماشاگران خود تسخیر می‌کند.

تاریخچه موزه لوور پاریس

تاریخچه موزه لوور پاریس همانند آثار ارزشمند درون آن، سرگذشتی شیرین و تلخ از ایام گذشته دارد تا به جایگاه امروزی خود یعنی بزرگترین و مشهورترین موزه دنیا برسد. این موزه در ابتدا دژی دفاعی در برابر دشمنان بود که در سال ۱۱۹۰ میلادی و به دستور شاه فیلیپ دوم ساخته شد. پس از آن، به دستور فرانسوا اول، پادشاه فرانسه، در قرن‌های ۱۴ و پس از آن پادشاهان بعدی، از آن به عنوان یک اقامتگاه (کاخ) سلطنتی استفاده شد.

بهتر است بدانید که این دژ قدیمی، به تدریج و به دستور پادشاهان فرانسه، تکمیل شد تا در نهایت به کاخ امروزی لوور مبدل شده است. استفاده از این بنای باشکوه به عنوان قصر سلطنتی تا قرن ۱۷ میلادی ادامه داشت؛ تا آنجا که لوئی چهاردهم، محل اقامت خود را از کاخ لوور به کاخ ورسای تغییر داد.

از زمان لوئی سیزدهم به بعد، پادشاهان فرانسه اقدام به جمع آوری آثار هنری و نگهداری از آن‌ها در کاخ لوور کردند و تغییرات شگرفی را در معماری و گسترش این بنای باشکوه انجام دادند. همین موضوع سبب شد تا این بنا به تدریج به مکانی فاخر و بی‌نظیر برای به رخ کشیدن عظمت سلطنتی فرانسه تبدیل شود.

با تکمیل قسمت‌های مختلف این بنا و گردهم آوردن آثار گران‌بها، در نهایت، این موزه در زمان ناپلئون سوم به عنوان موزه‌ای برای به نمایش گذاشتن آثار سلطنتی افتتاح شد. در ابتدا این مکان که همانند موزه بود، تنها برای بازدید و میزبانی از افراد سلطنتی یا مهمانان خاص بود و مردم عادی اجازه بازدید از آن را نداشتند. پس از انقلاب فرانسه و پیروزی انقلابیون، درهای موزه لوور پاریس به روی تمامی مردم گشوده شد و این موزه به موزه ملی فرانسه تبدیل شد.

اکنون، با بازدید از این موزه با سه سالن داخلی که سقف شیشه‌ای و زیبایی دارند و محل گردآوری آثار هنری آشوری و مجسمه‌های فرانسوی است و سالن دیگری که مختص هنر اسلامی است، روبه رو خواهید شد. عظمت موزه لوور و گنجینه‌های نهفته در آن به اندازه‌ای زیاد است که برای بازدید از تمامی بخش‌های آن نیاز دارید بیش از صد روز در موزه باشید!

آثار هنری موجود در موزه لوور پاریس

هر اثر در موزه لوور پاریس، سراسر هنر است و زیبایی را برای چشمان بینندگان خود به ارمغان می‌آورد. اگر در تور پاریس خود، گذرتان به این موزه بیافتد، بی شک دنیایی از شگفتی و زیبایی‌های پنهان شده را در قالب هر اثر هنری موجود در آن حس خواهید کرد و شما رهسپار دنیایی از خیال و هنر خواهید شد. اولین شاهکار این قصر باشکوه، لبخند معمایی مونالیزا است که با امواجی از رمز و راز، چشمان بسیاری را به سوی خود می‌کشاند.

شاهکار بعدی را می‌توان در نمونه هنرهای یونان باستان که با جزئیات بی‌نظیر خود، داستان‌های باستانی را برای ما روایت می‌کند، دید. بازدید از الواح رنسانسی، نبوغ هنرمندانی همچون لئوناردو داوینچی و میکلانژ را به رخ می‌کشد که با مهارت و چیره‌دستی خود، آثاری خارق‌العاده را خلق نموده‌اند. آثار هنری موزه لوور فراتر از تصور شما است.

بازدید از نقاشی‌های امپرسیونیستی و مجمسه‌ها و پیکرتراشی‌های معاصر، احساسات عمیقی را در دل هر بیننده‌ای برمی‌انگیزد و روح آن‌ها را با ارزش‌های هنر متصل می‌کند. ازجمله اثار معروف و ارزشمند موجود در موزه لوور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تندیس ونوس میلو
  • نقاشی بانوی صخره‌ها از لئوناردو داوینچی
  • تندیس ناپیرآسو
  • تندیس کاتب نشسته
  • لوح حمورابی
  • نقاشی تمثیلی آزادی هدایتگر مردم از اوژن دولاکروا
  • تابلوی جیغ اثر مشهور ادوارد مونک
  • تندیس مرمری پیروزی بالدار ساموتراس
  • نقاشی حمام ترکی اثر ژان اگوست دومینیک آنگر
  • نقاشی فالگیر اثر میکل آنجلو کاراواجو
  • مجسمه گاو بالدار از دوران آشوری‌ها

از آنجایی که موزه لوور مأمنی منحصربه‌فرد از آثار هنری و فرهنگی دنیا به شمار می‌آید؛ بخش‌هایی از آثار هنری و تاریخی ادوار گوناگون ایران زمین را نیز می‌توان در آن مشاهده کرد. ازجمله آثار سرشناس مرتبط با فرهنگ و هنر ایران زمین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نقش برجسته آجری شیر کاخ آپادانا شوش
  • سر ستون گاو دوسر کاخ آپادانا شوش
  • تندیس فاخته لاجوردی
  • سنگ نگاره زن عیلامی و ندیمه
  • سنگ نگاره بز با دم ماهی
  • سنگ نگاره یادبود اونتاش ناپیریشا
  • کتیبه داریوش بزرگ در کاخ آپادانا شوش
  • تابلو مراسم نیایش راهبه‌های آفتاب
  • افسار برنزی لرستان
  • صدف نوشته اکدی
  • بخش‌های قابل توجهی از تخت جمشید
  • بز بالدار طلایی هخامنشی
  • سنگ نگاره کمانداران از کاخ آپادانا شوش

اثر موزه لوور پاریس بر فرهنگ و هنر

فرانسه کشوری با تاریخ غنی است که هنرمندان بی‌شماری را تحت تاثیر فرهنگ خود قرار داده است. بی شک یکی از شگفتی‌های سفر به فرانسه، بازدید از موزه لوور پاریس است که مرجعی برجسته از هنر و فرهنگ است. این موزه که یک نماد فرهنگی و تاریخی است، نه تنها سالانه بازدیدکنندگان بسیاری را از سراسر دنیا برای بازدید از آثار هنری ارزشمند خود جذب می‌کند؛ بلکه، تاثیر شگرفی بر جامعه و فرهنگ هنری دارد.

در حقیقت، این موزه با ارائه و به نمایش گذاشتن مجموعه بی‌نظیری از آثار هنری دوران مختلف ازجمله نقاشی‌ها، مجسمه‌ها، آثار باستانی و آثار هنری ادوار گوناگون تاریخی، بازدیدکنندگان خود را همچون یک مسافر در زمان به سفری فرهنگی می‌برد تا تجربه‌ای منحصربه‌فرد از هنر، تاریخ و زیبایی را همزمان لمس کند.

موزه لوور با ارائه یک محیط مناسب برای حفظ و به نمایش گذاشتن آثار هنری، در عین حفظ اصالت و ارزش آثار هنری و فرهنگی، با بازدیدکنندگان از سراسر دنیا اجازه لذت بردن از زیبایی و شگفتی این گنجینه‌های ارزشمند را می‌دهد.

آثار هنری موزه لوور از نظر سبک‌ها و دوره‌های مختلف تاریخی

موزه لوور گنجینه‌ای با ارزش و ماندگار از دوره‌های تاریخی مختلف است که هنر و فرهنگ مردمان مختلف در سراسر دنیا را در دل خود به امانت نگه داشته است. ازجمه سبک‌هایی که می‌توان در این موزه مشاهده کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

هنر دوران باستان

تمدن‌های باستانی بسیاری وجود داشته‌اند که هم اکنون می‌توان برخی از آثار هنری به جای مانده از آن دوران را یافت. تمدن مصر باستان، یونان باستان، روم باستان و ایران باستان ازجمله دوره‌های باستانی هستند که آثار فاخری از آن دوران هنوز به یادگار مانده است و نمونه‌های آن را می‌توان در موزه لوور یافت.

  • تندیس کاتب نشسته از مصر باستان
  • مجسمه ابوالهول بزرگ
  • تندیس لائوکوئون و پسرانش از یونان باستان

دوره رنسانس

از دیگر دوره‌های مهم و اثرگذار بر تاریخ و فرهنگ و هنر می‌توان به دوره رنسانس اشاره کرد که آثار بی‌نظیری از بزرگانی همچون لئوناردو داوینچی، میکلانژ و رافائل در موزه لوور پاریس وجود دارد.

  • مجسمه نیکه ساموتراس
  • نقاشی باکره صخره‌ها اثر لئوناردو داوینچی
  • نقاشی جورج مقدس و اژدها اثر رافائل

دوره باروک

دوره هنری باروک، دیگر عصر مهم و شگفت‌انگیز دوران هنری است که هنرمندان نامی و خلاق فراوانی را می‌توان یافت که آثاری غنی و فراموش‌ نشدنی را خلق کرده‌اند. ازجمله این هنرمندان می‌توان به کاراواجو، روبنس و ورمیر اشاره کرد.

  • تابلوی نقاشی فیلسوف در حال اندیشیدن اثر رامبرانت
  • نقاشی یراق دوز اثر ژوهانس ورمیر

دوره نئوکلاسیک

پس از دوران باروک، دوران نئوکلاسیک است که هنرمندان سرشناسی همچون آنتوان کانووا و ژاک لوئی دیوید از مشهورترین آن‌ها هستند. آثار ارزشمند آن‌ها همچون تابلوی نقاشی “تاجگذاری ناپلئون” و “مرگ مارا” اثر  ژاک لوئی دیوید را می‌توان در موزه لوور مشاهده کرد.

  • تندیس پسوخه با بوسه کوپیدو جان می‌گیرد

دوره امپرسیونیسم

هنر امپرسیونیسم و پساباروک، دوران غنی از آثار هنری است که مجموعه‌ای بی‌نظیر و بی‌بدیل از آثار فاخر آن دوره را می‌توان در موزه لوور یافت.

  • تابلوی نقاشی طلوع اثر کلود مونه

دوران معاصر

هنر معاصر نیز سرشار از رنگ و هنر و خلاقیت است که نمونه‌های کم‌نظیر آن را می‌توان در میان آثار موجود در موزه لوور پاریس پیدا کرد.

بخش هنر دوران اسلامی نیز از دیگر بخش‌های موزه لوور است که به دنبال بازدید رئیس جمهور وقت فرانسه، ژاک شیراک، در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد تا آثار ارزشمند و مهم این دوران نیز به صورت مجزا به نمایش درآیند.

نکات مهم در مورد بازدید از موزه لوور پاریس

حتما کفش و لباس راحت بپوشید. زیرا ساعت‌های طولانی در حال گشت و گذار در دل موزه هستید.

اجازه حمل کیف بزرگ و ساک دستی به داخل موزه لوور وجود ندارد. از این رو، بهتر است یک کیف کوچک به همراه خود داشته باشید.

از به همراه بردن جواهرات و اکسسوری‌های گران‌قیمت بپرهیزید تا خیالتان برای دزدی‌های احتمالی راحت باشد.

همانطور که گفته شد، موزه لوور بسیار بزرگ است. از این رو، بهتر است پیش از بازدید از موزه، نقشه طبقات و بخش‌های مورد علاقه خود را بررسی کرده باشید و با یک برنامه‌ریزی درست وارد موزه شوید.

موزه لوور ۴ ورودی دارد که هر کدام ویژگی مخصوص خود را دارد. ورودی I.M. Pie Pyramid ورودی اصلی هرم شیشه‌ای است که معمولا صف طولانی جلوی آن وجود دارد. ورودی بعدی، Carrousel Del Louvre هست که راحت‌ترین راه ورودی به موزه است و از طریق مرکز خرید Carrousel Del Louvre می‌توانید وارد لابی موزه شوید.

ورودی Porte De Richelieu دیگر ورودی موزه لوور است که در نزدیکی باغ مجسمه‌ها قرار دارد و در صورت تهیه بلیط مخصوص یا بازدید گروهی می‌توان از طریق آن وارد موزه شد. ورودی آخر، Portes de Lions است که همانطور از نامش مشخص است به دو مجسمه شیر نزدیک هرم موزه اشاره دارد. تنها افرادی که بلیط الکترونیکی تهیه کرده باشند می‌توانند از این ورودی وارد موزه شوند.

موزه لوور پاریس همه روزه به جز روزهای سه‌شنبه، اول ژانویه، اول ماه می و ۲۵ دسامبر باز است.

هزینه بلیط موزه لوور

برای بازدید از موزه لوور پاریس و قسمت‌های عمومی آن نیاز به تهیه بلیط از مراجع معتبر دارید. هزینه بلیط ورودی به موزه لوور بسته به زمان، شرایط و نوع بازدیدکنندگان متغیر است که در زمان تهیه بلیط باید به آن‌ها توجه کرد. به طور کلی، بازدید از موزه برای کودکان و نوجوانان رایگان است. در برخی از روزها و تاریخ‌های خاص شهروندان فرانسوی نیز می‌توانند بلیط عادی بازدید از موزه لوور را به صورت رایگان تهیه کنند.

قیمت تقریبی بلیط عادی بازدید از موزه لوور برای بزرگسالان، تقریبا ۱۷ یورو است که در صورت خرید و بازدید تور گروهی، این هزینه می‌تواند متفاوت باشد. اگر از همراهان صباسفر هستید، می‌توانید بلیط بازدید از موزه لوور را با قیمت مناسب تهیه کنید.

اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان با ارائه مدرک شناسایی معتبر می‌توانند از تخفیف ویژه برای بازدید از موزه لوور بهره‌مند شوند. بهتر است بدانید که در زمان‌های خاص، برنامه‌ها و رویدادهای خاصی در موزه برگزار می‌شود که نیازمند تهیه بلیط جداگانه با هزینه متفاوت است.

سخن آخر

موزه لوور پاریس با شکوه و عظمت خود، یک جاذبه بی‌همتا و الهام‌بخش است که توانسته است یک احساس بی‌بدیل و تحسین برانگیز را در روح و و ذهن بازدیدکنندگان خود به جای بگذارد. نفس کشیدن در میان تکه‌های هنری به جای مانده از ادوار تاریخ در دل این بنای منحصربه‌فرد، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی و تکرارنشدنی است که در سفر به پاریس نباید آن را از دست بدهید.

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

جهت مشاوره رایگان کلیک کنید