sabasafar-logo
بهترین زمان سفر به سریلانکا کشور فیل‌های بازیگوش
امتیاز کاربران: 0/5
نویسنده: محمد اشرفی
11 بهمن 1402

بهترین زمان سفر به سریلانکا کشور فیل‌های بازیگوش

سریلانکا یکی از بهترین مقاصدی است که می‌توانید برای سفر انتخاب کنید. جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی در این کشور آسیایی وجود دارد و به خاطر همین همیشه آن را جزو بهترین‌ها معرفی می‌کنند اما سوالی که وجود دارد، این است که بهترین زمان سفر به سریلانکا چه موقع است. آیا می‌توان در هر موقع از سال به این سفر رفت؟

برای سفر به سریلانکا و بازدید از جاذبه‌های دیدنی آن کافیست بر روی لینک زیر کلیک کنید:

از آنجایی که سریلانکا یک کشور جزیره‌ای است، در نتیجه باید از آب و هوای آن اطلاعات کافی داشته باشید و ببینید که کدام یک از فصول سال گزینه مناسبی برای سفر به این کشور است. چنانچه نیازمند کسب اطلاعات در این زمینه هستید و می‌خواهید قبل از سفر آگاهی کاملی در مورد سریلانکا به دست بیاورید، این مقاله را از دست ندهید و حتماً تا انتها آن را مطالعه کنید تا به پاسخ سوالات خود برسید.

توضیحات کامل درباره آب و هوای سریلانکا

قبل از اینکه راجع به بهترین زمان سفر به سریلانکا صحبت کنیم، بهتر است در مورد آب و هوای آن توضیحاتی را در اختیارتان قرار دهیم. آب و هوای سریلانکا دارای دو قسمت شرقی و غربی متضاد یکدیگر است؛ یعنی در شش ماه سال نیمه شرقی پرباران و مرطوب و در شش ماه دیگر نیمه غربی چنین وضعیتی دارد. اگر می‌خواهید آن را به عنوان یک مقصد برای تعطیلات انتخاب کنید، باید گفت که در تمام طول سال می‌توانید آب و هوای نسبتا خوبی را در این کشور تجربه کنید. یعنی در هیچ زمانی آب و هوا بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد نخواهد شد.

فقط ممکن است با بادها یا باران‌های موسمی مواجه شوید. حتی اگر در کل کشورهای دیگر آب و هوا خیلی خشک باشد، سریلانکا همچنان  شرجی خواهد بود، زیرا سواحل آن آب و هوای کاملاً مرطوبی دارند. البته ناگفته نماند برای اینکه بهترین زمان را انتخاب کنید، باید آب و هوا را از قبل بررسی کرده باشید.

چنانچه قصد بازدید از سواحل غربی و جنوبی را دارید و می‌خواهید به مناطق تپه‌ای بروید، باید گفت که بهترین زمان سفر به سریلانکا در چنین شرایطی از آذر تا اسفند است. اما اگر می‌خواهید از سواحل شرقی بازدید کنید، این زمان مناسب است؛ به شرطی که با باران‌های شدید مشکلی نداشته باشید.

به هر حال آب و هوای سریلانکا در کل طول سال دمایی بین 27 تا 32 درجه سانتیگراد دارد و معمولاً این عدد تغییر زیادی نمی‌کند.

معمولاً در نیمه شرقی و شمالی از اتیر تا مهر بادهای موسمی زیاد است؛ اما خیلی سنگین نیستند که بخواهند شما را آزار دهند.

حال با توجه به علایقی که دارید و آب و هوایی که دوست دارید؛ می‌توانید بهترین زمان سفر خود به سریلانکا را مشخص کنید.

بهترین فصل برای سفر به سریلانکا

بالاتر راجع به این قضیه صحبت کردیم که چه ماه‌هایی گزینه مناسبی برای سفر به این کشور است. حال می‌خواهیم راجع به فصل‌ها صحبت کنیم. بهترین فصل را نه تنها از لحاظ آب و هوا بلکه از لحاظ جشنواره‌ها هم باید بررسی کرد تا بیشتر خوش بگذرانید.

چنانچه می‌خواهید در سواحل وقت بگذرانید، فصل پاییز و زمستان گزینه مناسبی است و باعث می‌شود که آب و هوای بسیار عالی را تجربه کنید. البته که بارش باران حتمی است و نمی‌توانید از زیر آن در بروید.

اگر هم می‌خواهید در زمانی از سال به سریلانکا بروید که در دریا قابلیت شنا وجود داشته باشد، فصل زمستان گزینه مناسبی است. در حقیقت در این فصل برای افرادی که در کشور خودشان آب و هوای بسیار سردی دارند، سریلانکا بسیار عالی خواهد بود.

فصل زمستان هم برای افرادی که می‌خواهند از دریای آرام نهایت لذت را ببرند، گزینه مناسبی است. البته که در این فصل نه تنها می‌توانید یک دریای آرامش بخش را تجربه کنید، بلکه امکان بازدید از نهنگ عنبر و نهنگ آبی هم وجود دارد و همین سفر شما را لذت بخش‌تر می‌کند. اگر از تور سریلانکا استفاده کنید، عالی است که بازدید از این مناطق را هم در برنامه‌ریزی‌های خود داشته باشید.

جشنواره‌های سریلانکا

یکی دیگر از مواردی که کمک می‌کند تا بهترین زمان سفر به سریلانکا را انتخاب کنید، فصل مربوط به جشنواره‌ها و فستیوال‌ها است. سریلانکا به عنوان یک کشور جزیره‌ای فستیوال‌های بسیار زیادی برگزار می‌کند. اگر دلتان می‌خواهد در جشنواره‌ها و فستیوال‌های خیلی باشکوه تفریح کنید، ماه فروردین بهترین خواهد بود و علت هم این است که جشنواره سال نو در این ماه برگزار شده و در نتیجه بهترین زمان برای تفریحات مردمی است. البته که جشنواره‌های کوچک‌تری هم در ماه‌های دیگر برگزار می‌شود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

چنانچه می‌خواهید جشنواره‌های سنتی اسالا را ببینید، تیر بهترین گزینه است که اولین جشنواره هم در کاتاراگما برگزار می‌گردد. شما می‌توانید در این جشنواره‌ها راجع به بودا اطلاعات خوبی کسب کنید. همچنین آتش بازی‌ها شما را به وجد خواهند آورد. نوازنده‌های طبل هم می‌توانند هنرنمایی‌های زیادی برایتان داشته باشند. رکاب زنی و همچنین فیل‌های مختلف در این جشنواره‌ها میزان جذابیت را برایتان افزایش می‌دهند.

 اگر هم می‌خواهید از دومین فستیوال اسالا بازدید کنید، ماه مرداد را انتخاب کنید که در کندی برگزار خواهد شد. این جشنواره حدوداً ۱۰ روز به طول می‌انجامد. شعبده بازها، نوازنده‌ها، رقصنده‌ها و آتش بازها در آنجا حضور دارند و برای شما هنرنمایی می‌کنند. از طرفی فیل‌هایی در آنجا هستند که با وجود تزیینات مختلف؛ هنرنمایی کرده و برای عکاسی هم گزینه مناسبی خواهند بود. همچنین شما می‌توانید از غذاهای محلی مانند گل موز و بامیه هم امتحان کنید که قطعا خالی از لطف نخواهد بود.

جشنواره دیگری که در سفر به سریلانکا می‌توانید تجربه کنید، دیوالی است که به آن جشن چراغ هم گفته می‌شود. با توجه به تقویم هندو این جشنواره را در ماه مهر یا آبان برگزار می‌کنند‌. خانه‌های کوچک محلی که به دست مردم ساخته شده، جزو برنامه‌های رویدادها برای بازدید عموم است. شما می‌توانید در هر کدام از این خانه‌ها غذاهای محلی تست کنید. در این دوران امکان بازدید از معابد هندو در سریلانکا هم برایتان وجود خواهد داشت.

بهترین زمان سفر به سریلانکا و بازدید از تپه‌های مرکزی

بهترین زمان سفر به سریلانکا برای تپه‌های مرکزی با مناطق دیگر این کشور فرق دارد. تپه‌های مرکزی آب و هوای متفاوتی دارند. شما یک منطقه کوهستانی را در آنجا تجربه می‌کنید که در بخش جنوب مرکزی سریلانکا قرار گرفته است. این تپه‌ها مثلثی شکل هستند و ارتفاع آنها بیشتر از ۳۰۰ متر است. جالب است که بدانید ۲۰ درصد کل مساحت جزیره توسط این مناطق کوهستانی پوشش داده شده است. موقعیت و ارتفاع آنها به گونه‌ای است که در تمام روزهای سال می‌توانید آب و هوای خنکی را تجربه کنید و همین باعث می‌شود که خیلی‌ها از مناطق گرم فرار کنند و به این مناطق بروند.

حتی خیلی از مردم بومی سریلانکا هم این منطقه را برای ییلاق و قشلاق انتخاب می‌کنند، چراکه از قسمت‌های ساحلی خشک‌تر و خنک‌تر است. دما معمولاً روی ۱۵ درجه سانتیگراد ثابت می‌ماند. از ماه دی تا اسفند این منطقه در آفتابی‌ترین حالت خود به سر می‌برد و خشک‌ترین زمان از سال است. ماه آبان و آذر هم مرطوب‌ترین ماه‌هایی است که می‌توانید در آنجا تجربه کنید. اگر می‌خواهید از مناطق شرقی و شمالی تپه‌های مرکزی بازدید کنید، ماه فروردین تا مهر گزینه مناسبی است.

اگر هم می‌خواهید در زمان‌هایی از سال سفر کنید مطلوب‌ترین آب و هوا را دارد، فروردین تا مهر بهترین خواهد بود.

باران‌های موسمی در سریلانکا

بهترین زمان سفر به سریلانکا را می‌توانید از روی باران‌های موسمی تخمین بزنید. باید بدانید که فصل باران‌ها چه زمانی است. معمولاً ماه‌های آبان تا اسفند بیشترین باران‌های موسمی را دارند که در نواحی شرقی و شمالی این اتفاق بیشتر رخ می‌دهند. مرطوب‌ترین ماه‌ها هم مربوط به آبان و آذر است.

اگر می‌خواهید در مرداد و شهریور سفر کنید، خیلی باران‌های موسمی را تجربه نمی‌کنید و اصولاً در این ماه‌ها هوا خشک‌تر است. به خاطر همین برای تعطیلات خانوادگی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. البته برخی؛ از گرمای این دوره راضی نیستند اما بعضی دیگر ترجیح می‌دهند که گرما را تحمل کنند اما تحت بارش شدید باران‌های موسمی قرار نگیرند.

البته این موضوع به این معنا نیست که در مرداد و شهریور اصلاً باران نمی‌بارد اما اگر باشد، خیلی کوتاه بوده و زود هم تمام می‌شود. در حقیقت دوره باران‌های موسمی در سریلانکا خیلی منظم نیست. شما می‌توانید در یک دوره از سال رعد و برق شدید یا سیل را هم تجربه کنید که این اتفاق بیشتر در آبان و آذر رخ می‌دهد.

ازدحام جمعیت هم در این دوران پر باران کمتر است و خیلی‌ها ترجیح می‌دهند که این موقع از سال سفر نکنند. به خاطر همین اگر می‌خواهید دوران نسبتا خلوتی سفر کنید؛ از طرفی بارش شدید باران هم برایتان ازاردهنده نیست، آبان و آذر بهترین گزینه خواهد بود.

ماه‌های مختلف در سریلانکا

در این بخش قصد داریم که بهترین زمان سفر به سریلانکا را در ماه‌های مختلف بررسی کنیم. یعنی می‌خواهیم برایتان توضیح دهیم که در هر کدام از ماه‌ها وضعیت آب و هوا چگونه است. با ما همراه باشید تا با این اطلاعات جذاب بیشتر آشنا شوید.

ماه دی و نیمه اول بهمن

آب و هوا در سریلانکا در ماه دی و بهمن معمولاً خشک و گرم است. اگر قصد دارید به سواحل جنوب و غرب سریلانکا سفر کنید، این زمان مناسب است اما اگر می‌خواهید به مناطق شمالی و شرقی بروید، زمان‌ دیگری را انتخاب کنید. در این فصل معمولاً در مناطق شمالی و شرقی باران‌های موسمی وجود دارد که بسیار شدید هم هستند. محدوده دمایی در این زمان بین ۲۲ تا ۳۲ درجه سانتیگراد است.

رویدادهایی که در این دوره می‌توانید تجربه کنید، دوروتوپراها، تای پونگال و زیارت قله آدم است.

نیمه دوم ماه بهمن و نیمه اول اسفند

اواسط ماه بهمن تا اواسط اسفند را در نیمه غربی می‌توان به عنوان بهترین زمان سفر به سریلانکا از لحاظ آب و هوایی معرفی کرد. در واقع بیشترین روزهای افتابی را در این دوران می‌بینید. در این زمان از سال سواحل جنوبی و غربی آب و هوای بسیار عالی دارند اما سواحل شمالی و شرقی باران‌های زیادی دارند و ممکن است شما را کلافه کنند. محدوده دمایی در این زمان بین ۲۲ تا ۳۲ درجه سانتیگراد است.

رویدادهایی که در این مدت برگزار می‌شود، زیارت قله آدم و روز استقلال است.

نیمه دوم اسفند و نیمه اول فروردین

در این دوران آب و هوای سریلانکا ایده‌آل است. نواحی شرقی بارندگی‌های نسبتاً کمتری نسبت به زمان‌های دیگر دارند. محدوده دمایی هم بین ۲۲ تا ۳۲ درجه سانتیگراد است که بیشتر نزدیک به حالت حداقلی است.

رویدادهای برگزار شده زیارت قله آدم و ماها شیوراتری است.

نیمه دوم فروردین و نیمه اول اردیبهشت

در این دوران می‌توانید آب و هوا را در گرم‌ترین و خشک‌ترین حالت خودش در نیمه شمالی و شرقی سریلانکا تجربه کنید. البته لازم به ذکر است که سواحل جنوبی و غربی آب و هوای خوبی خواهند داشت اما سطح رطوبت و باران‌های موسمی در آنها افزایش پیدا می‌کند. محدوده دمایی هم بین همان ۲۲ تا ۳۲ سانتیگراد است. جشن عید پاک و سال نو در این دوران برگزار می‌شود که شاید خیلی از شما هم به آن علاقه داشته باشید.

رویدادها نیز جشن سال نو، عید پاک و زیارت قله آدم است.

نیمه دوم اردیبهشت و نیمه اول خرداد

در این دوران میزان باران‌های موسمی در کل سریلانکا افزایش پیدا می‌کند. به خاطر همین نمی‌توانید در آب‌ شنا کنید. البته که در سواحل شرقی آب و هوا نسبتا بهتر خواهد شد. دما هم معمولاً بین ۲۳ تا ۳۱ درجه سانتیگراد است.

رویداد برگزار شده هم وساک پویا است.

نیمه دوم خرداد و نیمه اول تیر

در این زمان بادهای موسمی در جنوب غربی بیشتر از هر زمان دیگری هستند. آب و هوا در ناحیه شرقی گرم و آفتابی می‌شود، گردشگران بیشتری به سواحل می‌آیند. هوا نسبتاً گرم و خشک است و محدوده دمایی بین ۲۳ تا ۳۱ درجه سانتیگراد است.

رویداد پوسون پویا برگزار می‌گردد.

نیمه دوم تیر و نیمه اول مرداد

در این دوران باران‌های موسمی وجود دارند اما تا اواخر ماه کاهش پیدا می‌کنند. سواحل شرقی معمولاً گزینه بهتری برای سفر هستند. آب و هوا در این زمان گرم و البته مناسب است. محدوده دمایی بین ۲۳ درجه تا ۳۱ درجه سانتیگراد است.

رویداد های برگزار شده؛ شامل اسالا پراها و جشنواره آدی ول است.

نیمه دوم مرداد و نیمه اول شهریور

در این دوران سواحل جنوبی و غربی گزینه بهتری هستند، چراکه سواحل شمالی و شرقی بیش از حد زیر نور آفتاب گرم شده‌اند. محدوده دمایی نیز بین ۲۳ تا ۳۱ درجه سانتیگراد است.

رویدادهای برگزار شده هم شامل جشنواره نالور و اسالا پراها است.

نیمه دوم شهریور و نیمه اول ماه مهر

در این دوران همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، آب و هوا مطلوب است. فقط ممکن است در اواخر ماه بارش باران را تجربه کنید. به هر حال افرادی که دوستدار حیوانات هستند، می‌توانند در این دوران سفر خوبی را تجربه کنند. فیل‌هایی که در کنار دریاچه جمع می‌شوند، بهترین گزینه برای آشنایی با اعجاز طبیعت هستند. محدوده دمایی در این زمان بین ۲۳ تا ۳۱ درجه سانتیگراد است.

رویدادهایی که برگزار می‌شود؛ شامل گردهمایی فیل‌ها در پارک ملی است.

ماه مهر تا اواخر ماه دی

در این دوران شما می‌توانید فضای خوبی را در سریلانکا تجربه کنید؛ چراکه از لحاظ آب و هوا مناسب است. محدوده دمایی در این تاریخ معمولا بین ۲۲ تا ۳۲ درجه سانتیگراد است. بالاتر راجع به این موضوع صحبت شد و این ماه‌ها را به عنوان ماه‌های خوبی برای سفر به شما معرفی کردیم.

رویدادها در این دوران شامل کریسمس و جشن سال نو است. به خاطر همین خیلی‌ها برای این جشن‌ها به سریلانکا سفر می‌کنند.

جمع‌بندی

بهترین زمان سفر به سریلانکا وقتی است که خودتان آب و هوا را بپسندید. در کل نمی‌توان برای همه یک نسخه پیچید و پیشنهادات مشابه داد. همه چیز بستگی به خود شما و سلایق شخصی‌تان دارد. این کشور در نصف سال آب و هوای خشک و در نصف دیگر آب و هوای مرطوب دارد. در نتیجه این شما هستید که انتخاب می‌کنید قصد سفر در چه نوع آب و هوایی را دارید و می‌خواهید چه تجربه‌ای از این سفر را برای خودتان رقم بزنید. ما در این مقاله به طور کامل برایتان توضیح دادیم که چه نوع آب و هوایی را می‌توانید در سریلانکا در زمان‌های مختلف سال تجربه کنید و بهترین خاطره‌ها را بسازید. برای اطلاعات بیشتر در مورد سفر به سریلانکا و برنامه‌ریزی‌های سفر، به آژانس مسافرتی صبا سفر مراجعه کنید که به خوبی شما را همراهی می‌کند.

سوالات متداول

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

جهت مشاوره رایگان کلیک کنید