sabasafar-logo
غذاهای فرانسوی، صباسفر، تور فرانسه
امتیاز کاربران: 0/5
نویسنده: تارا محمدپور
18 دی 1402

بهترین غذاهای فرانسه (14 غذای خوشمزه فرانسوی)

غذاهای فرانسوی را با جفت‌های همیشگی بری و بورگوندی یا کامبر و شاردونی شناخته می‌شوند. اما دنیای طعم این غذاها فراتر از طعم پنیر است. غذاهای فرانسه ترکیبات ساده‌ای دارند اما خوش ‌طعم و لذیذ هستند. آنها به قدری در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته‌اند که در سال 2010، یونسکو به فهرست میراث فرهنگی خود اضافه‌شان کرده است. چنانچه شما هم می‌خواهید به آشپزیتان تنوع بدهید، با صباسفر همراه باشید تا با چند غذای معروف و خوشمزه فرانسوی آشنا شوید.

غذاهای معروف فرانسوی

بهترین غذاهای فرانسوی، غذای خوشمزه، صباسفر، تور فرانسه

اگر بخواهیم غذاهای تمام نقاط فرانسه را معرفی کنیم، در این مقاله نمی‌گنجد. به همین خاطر؛ 14 غذایی که بیشتر از همه شهرت دارند را با هم بررسی خواهیم کرد.

1-بوف بورگونیون (Bœuf bourguignon)

یکی از روش‌های فرانسوی‌ها برای طبخ گوشت گاو، درست کردن بوف بورگوینون است. برای تهیه این غذا که از منطقه‌ای به نام بورگوندی آمده، ترکیبی از یک برش باریک و چرب از گوشت گاو با پینونوآر قرمز، پیاز، قارچ، هویج و مقدار زیادی از سبزیجات تازه با هم مرینیت می‌شوند.

مهم‌ترین فاکتور برای خوب از آب درآمدن این غذا، صبر است. مثل قرمه‌سبزی ما ایرانی‌ها که بهتر است یک شب قبل از خوردن، داخل یخچال بماند تا خوب جا بیفتد. این غذا در حال حاضر پای ثابت بهترین رستوران‌های فرانسه است. مردم این کشور در بورگوندی با درست کردن بوف بورگونیون و موسیقی، ماه آگوست را جشن می‌گیرند. در ضمن این غذا معمولا با پوره سیب‌زمینی خامه‌ای سرو می‌شود.

اگر طرفدار گوشت گاو نیستید، توصیه می‌کنیم گوشت مرغ را جایگزین کنید که در این صورت، غذایی به نام کوک او ون را می‌خورید.

بیشتر بخوانید: بهترین رستوران‌های فرانسه

2- بویلابیس (Bouillabaisse)

لیست مواد تشکیل ‌دهنده این غذا هم مثل نامش طولانی است. در واقع بویلابیس از طرف مردم مارسی وارد غذاهای فرانسه شده است. معلوم هم نیست باید جز خورش‌ها به حساب آورده شود یا سوپ‌های‌ دریایی! این یکی از غذاهای ساده‌ای است که معمولا ماهیگیران با حداقل چهار نوع ماهی، صدف و گیاهانی که در جنوب فرانسه رشد می‌کند، درست می‌کنند. مواد دیگری مثل زرده تخم‌مرغ، خردل و گوجه‌فرنگی هم دارد. در کنار آن می‌توان از آبزیان سخت‌پوست و آبگوشت تند و سس سیر فلفلی هم استفاده کرد.

3- سوپ پیاز فرانسوی (Soupe à l’Oignon)

نسخه‌ای از این سوپ از زمان رومیان وجود داشته است. این غذا یکی از محبوب‌ترین غذاهای فرانسوی است که می‌توانید امتحان کنید. شکل مدرن آن هم در قرن 18، در پاریس به وجود آمد. پیازها در این غذا به آرامی کاراملی می‌شوند، سپس آب گوشت گاو و آویشن به آن اضافه می‌شود. یک تکه نان باگت برشته که روی آن پنیر رنده شده است، داخل ظرف سوپ قرار می‌گیرد. عنصری که واقعا این سوپ را از سایر سوپ‌های پیاز متمایز می‌کند، همین لایه پنیر آب‌شده است که روی نان و آبگوشت قرار می‌گیرد.

4- اسکارگو (Escargot)

یکی دیگر از غذاهای فصلی مورد علاقه و سنتی فرانسوی‌ها، حلزون یا اسکارگو است. در این غذا از بهترین حلزو‌ن‌های فرانسه که از منطقه بورگوندی آورده می‌شوند، استفاده می‌شود. این خوراک حلزون متفاوت با آن چیزهایی است که در پرتغال یا اسپانیا سرو می‌شوند.

حلزون‌ها در فرانسه با سسی پر از جعفری و کره سیر سرو می‌شوند که انگشتانتان را هم خواهید خورد! تنها چیزی که نیاز دارید چند تکه نان باگت برای خوردن با این غذاست. اسکارگو اغلب به عنوان پیش غذا سرو می‌شود. البته این غذا می‌تواند یکی از معروف‌ترین یا بدترین غذاهای فرانسه باشد، بستگی دارد از چه کسی بپرسید! اگر تا به حال حلزون را امتحان نکرده‌اید، جسارت به خرج بدهید و این غذای اصیل فرانسوی را امتحان کنید. مطمئنا تجربه فراموش‌نشدنی خواهد شد.

رسپیِ اصلی این غذا شامل حلزون با جعفری و کره سیر است. حلزون‌ها در داخل پوسته‌شان یا در یک ظرف خاص با شش تا 12 محفظه کوچک گرم می‌شوند. محبوب‌ترین گونه حلزون برای درست کردن اسکارگو‌، حلزون بورگوندی است که در فرانسه به شدت از آن محافظت می‌شود.

5- کسوله (Cassoulet)

کسوله یکی دیگر از غذاهای سنتی فرانسوی است که از منطقه Languedoc در جنوب فرانسه نشات گرفته و توسط یک دهقان ابداع شده است. نام کسوله از ظرفی به نام “Cassole” که از قدیم این غذا در آن پخته می‌شده و در حال حاضر در بسیاری از خانه‌های فرانسوی وجود دارد، گرفته شده است. این غذا که حاوی لوبیا سفید و اردک، سوسیس خوک، گوشت گوسفند و گاهی غاز است، در یک قابلمه و به آرامی پخته می‌شود.
پخت آهسته باعث می‌شود که گوشت به خوبی نرم شود. این غذای خوشمزه مخصوص روزهای زمستانی است و با کمی نان فرانسوی سرو می‌شود.

بسته به این که در کدام شهر فرانسه این غذا را امتحان کنید، نسخه‌های آن کمی متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال درCarcassonne، سهم گوشت گوسفند در ترکیبات دو برابر است در حالی که در Castelnaudary از اردک به جای گوشت گوسفند استفاده می‌شود.

6- کیش لورن (Quiche Lorraine)

جالب است که کلمه “quiche” در واقع از کلمه آلمانی “kuchen” گرفته شده است که به معنای کیک است.
قسمتی از فرانسه که در گذشته‌های دور تحت سلطه آلمان‌ها بود، به “لورن” شهرت داشت و به این ترتیب این غذا به “کیش لورن” معروف شد. در ابتدا رویه آن از خمیر نان درست می‌شد، اما در قرن بیستم بافتش سبک‌تر شد تا در دهان آب ‌شود. برای فیلینگ خامه‌ای آن از پنیر گراویر، لاردون، پیاز و جوز هندی استفاده می‌شود. فقط خوردن یک تکه از این غذا کافیست تا بفهمید کیش لورن واقعا چه چیز شگفت‌انگیزی است!
این غذا معمولا برای ناهار یا شام به صورت گرم سرو می‌شود، اما به عنوان یکی از غذاهای فرانسه در ضیافت‌های مهم هم سرو می‌شود.

7- راتاتویی (Ratatouille)

این غذای نمادین فرانسه به قدری محبوب است که حتی یک کارتون معروف به نام “ratatouille” در موردش ساخته شده است. سرآشپزهای فرانسوی قرن‌هاست در مورد اینکه آیا سبزیجات در این رسپی نیاز به از قبل پخته شدن دارند یا خیر، با هم اختلاف نظر دارند اما با این حال هر طور درست شود، نتیجه فوق‌العاده خواهد بود. این غذای سنتی می‌تواند یک غذای جانبی، پیش‌غذا یا یک غذای اصلی باشد و طعم خوبی با نان تازه دارد. غذای مشابه با راتاتویی، pipérade است که معمولا با افزودن ژامبون و گاهی اوقات تخم‌مرغ به مخلوط سبزیجات درست می‌کند.

خوشبختانه در میان غذاهای فرانسه که از گوشت گاو و مرغ برای تهیه آنها استفاده می‌شود، هنوز هم یک غذای معروف برای گیاهخواران وجود دارد و آن هم همین راتاتویی است. این غذای خوشمزه وگان از منطقه پروونس آمد اما به سرعت در سراسر فرانسه به عنوان یک غذای مناسب تابستان، محبوبیت پیدا کرد.

ترکیب رنگارنگ بادمجان، کدو، فلفل، پیاز و گوجه‌فرنگی را می‌توان مثل یک کاسرول، کامل پخت یا آنها را با روغن زیتون، سیر، نمک و فلفل سرخ کرد. به هر حال محصول نهایی حاصل را می‌توان گرم یا سرد سرو کرد.

8- کرپ و گالت (Crêpes and Galettes)

کرپ‌ها از بریتانی به لیست غذاهای فرانسه اضافه شدند، اما در کل این کشور محبوب هستند. اگر در سفر به فرانسه این غذا را بخورید، مطمئنا طعمش را فراموش نخواهید کرد زیرا همیشه مردم بومی یک منطقه، قلق غذاهای سنتی‌شان را بهتر می‌دانند! یک کرپ خوب، بسیار نازک است و در بهترین حالت با شکلات پر شده است. نسخه ساده‌تر آن به صورت چهار لاست و با شکر تزئین می‌شود.

گالت هم فرم دیگری از کرپ است که با آرد گندم سیاه تهیه می‌شود و رنگ مایل به خاکستری دارد. در وقع گالت‌ها، پنکیک‌هایی هستند که به طور سنتی با مواد شوری مثل ژامبون، پنیر یا آندویل پر می‌شوند. اما فرانسوی‌ها اخیرا از فیلینگ‌های خلاقانه‌تری در این خوراکی‌ها استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای سفر به فرانسه

9- استیک تارتار (Steak Tartare)

این غذا گزینه‌ای عالی برای دوستداران گوشت است و نیازی به پخت و پز ندارد. شاید اینطور به نظر برسد که این غذا فقط برای عاشقان گوشت است، اما این یکی از غذاهای معروف فرانسوی است که همه عاشقش هستند. همچنین یکی از غذاهای فرانسوی است که به راحتی در خانه تهیه می‌شود.

10- کوک او ون (Coq au vin)

همانطور که گفته شد، کوک او ون، ورژن مرغی بوف بورگونیون و یکی دیگر از غذاهای فرانسه است که ریشه در زمان پادشاه هنری چهارم (1553 تا 1610) دارد. این غذای فرانسوی توسط جولیا چایلد ابداع و به یکی از امضاهای او در آشپزی تبدیل شد. اما نسخه‌ای از این غذا که متعلق به منطقه آلزاس است، رنگ روشن‌تر و طعم لطیف‌تری دارد.
این غذای آبدار از گوشت مرغ، پیاز، سیر، بیکن و قارچ تهیه می‌شود. فقط باید اجازه بدهید به آرامی روی حرارت کم بپزد. هر چه بگذارید این خوراک بیشتر بپزد، طعم آن تندتر و گوشتش نرم‌تر می‌شود.

11- کرم برولی (Crème brûlée)

با هر لقمه از کرم برولی، دو طعم کاستارد وانیلی شیرین و طعم نسبتا تلخ مواد تاپینگ را حس خواهید کرد. خرد شدن بافت شکننده شکر کاراملی زیر دندان و آب شدن بافت خامه و نرم کاستارد در دهان، تجربه جالبی است.

اینکه بگوییم اولین کرم برولی چه زمانی و کجا ممکن است ساخته شده باشد، کار سختی است. رسپی های مشابهی از این کرم در سراسر فرانسه، اسپانیا و انگلستان وجود داشت که قدمت آن به اوایل قرن پنجم برمی‌گردد. اما چیزی که مشخص است اینست که انسان‌ها در طول تاریخ همیشه یک دسر خوب و خامه‌ای را دوست داشته‌اند. پس اگر با تور فرانسه سفر می‌کنید، حتما در رستوران‌هایی که می‌روید، این کرم را سفارش بدهید.

12- سالاد نیسوآز (Salade Niçoise)

سالاد نیسوآز ترکیبی از سبزیجات تازه و رنگارنگ است و از منطقه ریویرای فرانسه، نشات گرفته است. لایه زیرین این سالاد کاهو آغشته به سس روغن زیتون است که روی آن سبزیجات تازه مثل کپاریس، لوبیا سبز، گوجه‌فرنگی و زیتون سیاه قرار می‌گیرند. در صورت تمایل می‌توان تن ماهی هم به آن اضافه کرد. البته از آنجایی که محبوبیت این سالاد در خارج از نیس افزایش یافته است، موادی مثل تخم مرغ آب‌پز، سیب‌زمینی، فلفل دلمه‌ای قرمز، باقالا و خیار هم به سایر مواد اضافه شده است.

13- سول میونیر (Sole meunière)

این غذای که بر پایه ماهی درست می‌شود،  مورد علاقه پادشاه لوئیس چهاردهم در اواخر دهه 1600 بوده است. این غذای ساده و دلربا مواد کمی دارد، اما طعم و مزه آن به دلیل تکنیک‌های خاصی که برای پخت ماهی استفاده می‌شود، بی‌نظیر است.

ظاهرا کفشک ماهی سیاه به دلیل گوشت سفت و طعم خوبش، بهترین ماهی برای تهیه این غذاست. این ماهی به آرد نان آغشته و در کره تفت داده می‌شود تا کاملا ترد و طلایی شود، سپس جعفری و کره قهوه‌ای تند، یا بور نویزت که طعمی غنی و آجیلی دارد، روی آن ریخته می‌شود. گوشت ماهی در این غذا،  به خاطر کره نازک و کاملا لطیف است.

14- فلامیش (Flamiche)

فلامیش در زبان هلندی به معنای کیک است. این غذا که اصالتا به شمال فرانسه برمی‌گردد، خمیر پفکی دارد که با پنیر و سبزیجات پر شده و شبیه کیش لورن است. تره‌فرنگی و خامه از فیلینگ‌های سنتی این غذا به حساب می‌آیند، اگرچه از هر سبزیجات دیگری می‌توان به عنوان مواد میانی استفاده کرد. فلامیش یک نسخه پیتزامانند هم دارد که بدون لایه بالایی سرو می‌شود. توصیه می‌کنیم پیسالادیر که لایه خمیری نازکتری دارد و با ماهی کولی، پیاز و زیتون درست شده را امتحان کنید.

جمع بندی

حتما بعد از خواندن این مقاله به این فکر افتاده‌اید که خودتان دست به کار شوید. در واقع شما هر چقدر هم رسپی‌های ذکر شده در این مقاله را عالی درست کنید، باز هم آن چیزی که مردم محلی درست می‌کنند، نخواهد شد. یکی از بهترین راه‌ها برای چشیدن طعم اصیل غذاهای فرانسه، سفر به فرانسه از طریق یک تور خوب است. شما می‌توانید برای مشاوره رایگان در مورد بهترین گزینه‌های تور پاریس و فرانسه و آفرها می‌توانید با کارشناسان ما در صبا سفر  تماس بگیرید و جا رزرو کنید.

سوالات متداول

کدام غذا جز معروف‌ترین غذا‌های فرانسه به حساب می‌آید؟

بوف بورگونین معروف‌ترین غذای فرانسه است که با بهترین مواد تهیه می‌شود.

چه ماده‌ای جز اصلی غذاهای فرانسه است؟

پنیر جزئی از ترکیبات اکثر غذاهای فرانسوی است. خود این ماده، در وعده‌های غذایی اصلی و معمولا بعد از غذای اصلی و قبل از دسر هم میل می‌شود.

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

جهت مشاوره رایگان کلیک کنید