sabasafar-logo
حمل و نقل عمومی پاریس
امتیاز کاربران: 0/5
نویسنده: محمد اشرفی
17 بهمن 1402

حمل و نقل عمومی در پاریس (2024) مترو، اتوبوس، تاکسی

به طور کلی می توان گفت، یکی از امن ترین و کارآمدترین سیستم های حمل و نقل عمومی جهان، متعلق به شهر پاریس است. وسایل حمل و نقل عمومی موجود در این شهر مانند مترو، بسیار گسترده و امن بوده و کاربرد آسانی نیز دارد. علاوه بر آن، قطار های موجود در شهر پاریس نیز، به عنوان یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی در پاریس، به موقع و دقیق به ایستگاه مشخص خود می رسند. اتوبوس ها نیز بسیار بزرگ و مجهز بوده و قطار های سریع السیر یا همان آرای آر، در مراکز مهم گردشگری پاریس توقف می کنند. وجود این شبکه حمل و نقل عمومی در پاریس، امکان گشت و گذار راحت و آسان را در شهر، به گردشگران داده تا بتوانند درصورت داشتن تور پاریس از مکان های مختلف این شهر دیدن کنند.

نحوه استفاده از مترو در پاریس

یکی از وسایل حمل و نقل عمومی در پاریس، مترو می‌باشد. سامانه متروی پاریس دارای ۱۶ خط است، که توسط عدد، رنگ و نام‌های ابتدا و انتهای خطوط، قابل تشخیص از همدیگر هستند. وجود این موارد، موجب می‌شود افراد، مسیر خود را به درستی انتخاب کرده و بین خطوط جا به جا نشوند. به طور مثال، خط شماره ۴ مترو به رنگ قرمز بوده و دارای ۲۷‌ایستگاه در سطح شهر پاریس است. این خط، از‌ایستگاه مری دو مونتروژ که در جنوب شهر پاریس است آغاز شده و تا‌ایستگاه پورته دو کلینانکورت در شمال شهر ادامه می‌یابد. به همین دلیل، لازم است افراد، ابتدا‌ایستگاه مربوط به مقصد خود را، با توجه به نام‌های ابتدایی و انتهایی آن مشخص کنند، زیرا، زمان سوار شدن در مترو، امکان تغییر جهت بدون خروج از گیت و عبور مجدد از آن‌ها وجود نداشته و در صورت داشتن بلیط‌های هفتگی یا ماهیانه، این اشتباه بسیار هزینه بر خواهد بود. علاوه بر این، ممکن است برخی خطوط مانند خط ۳ و خط ،۷ در نقاط کلیدی انشعاب پیداکنند. لذا، دقت کنید که قطار، فقط در‌ایستگاه مقصد توقف کند.

بیشتر بخوانید: هزینه سفر به پاریس

ساعات فعالیت متروی پاریس

لازم است بدانید، متروی پاریس در طول هفته، از یکشنبه تا پنج شنبه از حدود ساعت 6 صبح تا ساعت 1 بامداد فعالیت دارد. هر چند این ساعت، در روز‌های جمعه و شنبه کمی تغییر داشته و مترو، تا ساعت ۲ بامداد فعال می‌باشد. افراد برای استفاده از مترو، باید ۳۰ دقیقه قبل از تعطیل شدن آن خودرابه‌ایستگاه برسانند، زیرا قطار‌های مترو، در ساعات پایانی، ‌ایستگاه را با توجه به موقعیت مکانی آن، در ساعت‌های مختلفی ترک می‌کنند. دانستن این مورد ضروری است که، برخی از خطوط مترو در پاریس، در زمان تعطیلات و یا رویداد‌های مهم شهر در طول شب نیز فعال بوده و در مواردی مانند، شب عید سال نو و رویداد‌هایی مانند موزه‌ها و نمایشگاه‌های پاریس در ماه اکتبر یا همان شب سفید، میزبان بسیاری ازمسافران و گردشگران در سفر به فرانسه و شهرپاریس هستند. در صورت شرکت در این رویداد‌ها و مراسمات شهر پاریس، بهتر است از قبل، به وب سایت سازمان حمل و نقل عمومی پاریس مراجعه کرده و اطلاعات بیشتری کسب کنید.

تهیه بلیط مترو و نکات مربوط به آن

لازم است بدانید، بلیط مترو و کارت های شبکه حمل و نقل عمومی در پاریس را، می توان از ایستگاه های مترو، قطار های سریع السیر یا تراموا و نیز، زمان سوار شدن دراتوبوس تهیه کرد. این بلیط ها، در مراکز اطلاعات گردشگری پاریس نیز موجود بوده و در برخی دکه های روزنامه فروشی یا سیگار فروشی نیز، امکان تهیه آن ها وجود دارد. چند نکته در مورد تهیه بلیط های مترو، شامل موارد زیر می باشد:

  • درزمان تهیه بلیط مترو، از دستگاه های خودکار واقع در ایستگاه های مترو و قطار سریع السیر، بهتر است فقط از کارت اعتباری یا سکه استفاده کنید. در صورت داشتن پول کاغذی، بهتر است بلیط مترو را از باجه های بلیط فروشی هر ایستگاه تهیه نمایید.
  • در صورت استفاده از اتوبوس های پاریس، لازم است از پول خرد استفاده کنید. دقت در این نکته ضروری است که، استفاده از بلیط مترو بین ایستگاه های مترو و اتوبوس هاس شهری امکان پذیر نبوده و مسافران اتوبوس، باید کرایه را به صورت مستقیم به راننده اتوبوس پرداخت نمایند. بهتر است مقصد مورد نظر را به راننده اعلام کرده تا اونیز، مبلغ کرایه مناسب و درست را از شما دریافت نماید. در صورت استفاده مداوم از اتوبوس، می توان بلیط های چندتایی یا همان کارنه را از ایستگاه های مترو خریداری نمود.
  • امکان تغییر زبان دستگاه های خودکار فروش بلیط به انگلیسی وجود دارد. هرچند، دستگاه های فروش بلیط خودکار در ایستگاه های متروی پاریس، مورد رضایت کاربران نیستند، امااین امکان، به فرد در انتخاب بلیط کمک کرده و آن را آسان تر خواهد کرد.

انواع بلیط و کارت متروی پاریس

انتخاب انواع مختلف بلیط یا کارت مترو، با توجه به مدت زمان اقامت در پاریس، میزان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در پاریس و برنامه افراد برای بازدید از مکان های دیدنی، مانند کاخ ورسای یا دیزنی لند پاریس انجام می شود. لازم است بدانید، هرگز این بلیط ها را از دکه های خیابانی یا دست فروشان در اطراف ایستگاه های مترو خریداری نکنید، زیرا امکان جعلی بودن آن وجود داشته و شما را دچار جریمه های سنگینی خواهد کرد. در ادامه، گزینه های موجود و نکات استفاده از هرکدام از انواع بلیط ها یا کارت ها را بررسی می کنیم:

بلیط‌های تی پلاس

این نوع بلیط‌های تک سفره، مناسب استفاده در مترو، تراموا، اتوبوس و قطار‌های آرای آر بوده و امکان جا به جایی با این بلیط‌ها، بین وسایل حمل و نقل عمومی نیز وجود دارد. افراد می‌توانند، با داشتن بلیط‌های تی پلاس، از مترو وارد قطار‌های سریع السیر شوند، اما برای جابه جایی بین این وسایل حمل و نقل عمومی درپاریس، باید از بلیط ثانویه استفاده کنند.

برای خروج از قطار‌های سریع السیر نیز نیاز به این بلیط بوده و لازم است تا انتهای مسیر، بلیط را نزد خود نگه دارند. از تاریخ ژوئن ۲۰۱۹، قیمت یک بلیط تک سفره حدود ۲ یورو بوده که مجموعه ۱۰ عددی از بلیط‌های مترو یا همان کارنه، در حدود ۱۵ یورو برای بزرگسالان و حدود ۸ یورو برای کودکان زیر ۱۰ سال می‌باشد. در صورت اقامت کوتاه مدت و استفاده محدود از وسایل حمل و نقل عمومی در پاریس، نیاز به خرید بلیط‌های روزانه نخواهید داشت.

کارت‌های اعتباری پاریس ویزیت پس

این نوع کارت‌های اعتباری مناسب برای سفر‌های نامحدود در پاریس به وسیله مترو، قطار‌های سریع السیر، تراموا، اتوبوس و قطار‌های محلی انجمن مسیر‌های ملی و حومه پاریس بوده و مدت زمان مشخص شده ۵ روزه دارند. علاوه بر این، می‌توان از این کارت‌ها، برای تماشای موزه‌ها، جاذبه‌ها و رستوران‌های ویژه پاریس نیز استفاده کرد. در صورت داشتن برنامه‌ریزی برای دیدار از پاریس و نواحی اطراف آن، بهتر است یکی از این کارت‌ها را تهیه نمایید. کارت‌های اعتباری مناطق ۱ تا ۵، به منظور بازدید از کاخ ورسای یا دیزنی لند پاریس بوده و کارت‌های اعتباری مناطق ۱ تا ،۸ بخش‌های بیشتری از پاریس را پوشش می‌دهد. تهیه کارت‌های اعتباری حمل و نقل، جهت انجام آسان سفربامترو، قطار‌های سریع السیر و اتوبوس بسیار مفید بوده و به افراد، امکان ورود و تماشای بسیاری از جاذبه‌های دیدنی و محبوب پاریس را نیز خواهد داد.

بلیط مترو به صورت روزانه و هفتگی

این نوع از بلیط‌های مترو، مناسب برای سفر‌های نامحدود در پاریس و حومه آن بوده و مزایای کارت‌های اعتباری را ندارد. قیمت بلیط روزانه بر اساس تعداد نواحی تحت پوشش، از ۸ یورو آغاز شده و قیمت بلیط هفتگی ۲۰یورو می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر از نحوه خرید و قیمت‌گزاری این نوع بلیط‌ها، بهتر است به سامانه حمل و نقل عمومی پاریس مراجعه کرده که مواردی مانند، دانلود رایگان نقشه‌ها، جست و جوی جدول‌های زمانی، قیمت بلیط‌ها، مشکلات موجود و بسیاری جزئیات دیگر، در این سایت امکان‌پذیر می‌باشد.

نحوه استفاده از قطار‌های سریع السیریا آر‌ای آر در پاریس

به طور کلی، قطار‌های سریع السیر پاریس، دارای ۵ خط بوده که در محدوده پاریس و حومه آن حرکت می‌کنند. این قطار‌ها بر خلاف مترو، فقط در خارج از شهر توقف داشته و به دلیل دارا بودن‌ایستگاه‌های کمی برای توقف، افراد را سریع‌تر به مقصد می‌رسانند. ‌ایستگاه و مرکز اصلی ورود و خروج قطار‌های سریع السیر پاریس، ‌ایستگاه شاتله لیال است. این قطار‌های سریع السیر، توسط شرکتی متفاوت از متروی پاریس اداره شده و در نوع خود، ارزش و اهمیت فراوانی دارد. اگر بخواهید با این قطار‌ها از‌ایستگاهی در جنوب پاریس به سمت شمال شهر بروید، مدت زمان ۲۰ دقیقه را در نظر داشته باشید، در حالی که، پیمایش همین مسیر با مترو، در حدود ۳۰ دقیقه زمان خواهد برد.

مسیر‌ها و خطوط قطار‌های آر‌ای آر

خطوط قطار‌های سریع السیر مانند مترو، با حروف و نام‌های ابتدا و انتها هر خط مشخص شده‌اند. هرچند سیستم مسیر‌یابی این قطار‌ها، در مقایسه با مترو کمی پیچیده‌تر بوده و به دلیل تقسیم شدن هر خط به چندین مسیر، احتمال گم شدن افراد در صورت اشتباه سوار شدن وجود دارد. رعایت نکات زیر، برای پیشگیری از این موارد و داشتن سفری راحت بسیار ضروری است:

  • به منظور پیشگیری از بروز خطرات احتمالی، لازم است قبل از سوار شدن، مسیر حرکت خود را بررسی کرده و از نقشه‌های موجود در‌ایستگاه‌های قطار، برای پیدا کردن جهت حرکت خود استفاده نمایید. در صورت داشتن تلفن هوشمند یا تبلت، اپلیکیشن مترو و قطار‌های پاریس را نصب کنید. برخی از این اپلیکیشن‌ها رایگان بوده و در مواردی که، امکان مسیریابی، حتی توسط افراد محلی وجود ندارد، بسیار کاربردی می‌باشند.
  • نکته مهم و قابل توجه دیگر در زمینه قطار‌های سریع السیر، قیمت‌گزاری آن‌ها می‌باشد. این قطار‌ها ۸ منطقه پاریس را تحت پوشش داشته و در صورتی که افراد، با بلیط یا کارت خود به منطقه‌ای دورتر بروند، مشمول جریمه خواهند شد. به همین دلیل، لازم است از چگونگی پوشش کارت یا بلیط خود مطمئن شوید. برای این کار، ابتدا ناحیه و مقصد مورد نظر خود را مشخص کرده و بلیط مناسب برای آن تهیه کنید.
  • لازم است بلیط را، از ابتدا تا انتهای سفر و خروج از‌ایستگاه‌های آرای آر، نزد خود نگه دارید.

ساعات کاری قطار‌های آر‌ای آر

این نوع از وسایل حمل و نقل عمومی در پاریس، دارای ساعات کاری مختلفی بوده و به طور میانگین، از ساعت ۶ صبح تا نیمه شب یا ۱ بامداد فعالیت دارند.

نحوه استفاده از اتوبوس‌های پاریس

به طور کلی می‌توان گفت، اتوبوس‌های موجود در شهر پاریس، نسبت به سایر وسایل حمل و نقل مانند مترو یا قطار‌های سریع السیر، جالب‌تر و راحت‌تر هستند. بررسی و آشنایی با اتوبوس‌های تمیز و مناسب، ارزش و اهمیت خود را داشته و بسیار کاربردی است. پاریس، دارای ۶۴ خط اتوبوس رانی بوده که امکان سفر به تمامی نقاط شهری مانند مترو را نیز دارد. علاوه بر این، اتوبوس‌های پاریس، مقاصد مختلف و متنوع‌تری را نیز پوشش می‌دهند. در صورتی که افراد دارای معلولیت بوده و یا سالمند هستند، می‌توانند بسیار راحت با اتوبوس سفر کنند. اغلب اتوبوس‌های شهری در پاریس، دارای رمپ مخصوص صندلی چرخ دار بوده که این مورد، در مترو وجود ندارد.

ایستگاه‌ها و خطوط اتوبوس

ایستگاه‌های اتوبوس تقریباً در تمامی شهر موجود بوده که در حال حاضر، بخش زیادی از آن‌ها دارای سامانه الکترونیکی اطلاعات نیز می‌باشند. این سامانه، به افراد اطلاع می‌دهد که اتوبوس بعدی چه زمانی می‌رسد. برای استفاده از اتوبوس‌های شهری در پاریس، کافی است در منطقه‌ای که قرار دارید، یک‌ایستگاه پیدا کرده و در صورت دیدن اتوبوس، با علامت دادن به راننده، اورا متوجه خود کنید تا توقف کند. نقشه‌های هر محل و مسیر حرکت اتوبوس‌ها نیز در اغلب‌ایستگاه‌ها موجود می‌باشد. اتوبوس‌های پاریس، توسط دو عدد و یک نام در انتهای خطوط مشخص می‌شوند. برای سوار شدن در اتوبوس، می‌توان از بلیط‌های متروی تی پلاس یا کارت‌های اعتباری یک هفته‌ای استفاده کرد. دقت کنید که، در صورتی که از قبل بلیط تک سفره را برای مترو استفاده کرده باشید، امکان استفاده از آن برای ورود به اتوبوس را ندارید. برخی خطوط و مسیر‌های اتوبوس رانی جذاب پاریس، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • خط ۳۸: این خط، از شمال پاریس به سمت جنوب آن حرکت کرده و از کنار مکان‌های دیدنی مانند محله لاتین، رود سن و کلیسای نوتردام عبور می‌کند.
  • خط ۶۸: این خط از کنار موزه ارسی، منطقه سن ژرمن، رود سن، موزه لوور و اپرای گارنیه شما را عبور خواهد داد.
  • خط ۹۶: این خط، از میان مناظر زیبایی مانند ساختمان هتل دو ویل، محله قرون وسطایی مره و قلعه باستیل می‌گذرد.

ساعات کاری اتوبوس‌های پاریس

خطوط اصلی اتوبوس رانی پاریس، فعالیت خود را از ساعت ۵ صبح آغاز کرده و تا نیمه شب ادامه خواهند داد. با افتتاح خط شبانه نیز، بسیاری از گردشگران، به آرزوی خود برای گردش شبانه در شهررسیده‌اند. این اتوبوس ها‌، ایستگاه خود را در مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ترک خواهند کرد.

نحوه استفاده از تراموا در پاریس

شهر پاریس، از قرن نوزدهم میلادی دارای سیستم تراموا گشت و بعد‌ها، مترو جایگزین آن شد. افزایش جمعیت و نیاز افراد به رفتن به حومه پاریس، موجب بازگشت تراموا به این شهر شد. تراموا، وسیله‌ای برای تماشای شهر از ارتفاعی بالاتر از مترو و سایر وسایل حمل و نقل عمومی در پاریس است. پاریس، دارای ۸ خط تراموا بوده که این خطوط، با اعداد و حروف مشخص شده‌اند. استفاده از تراموا با بلیط و کارت مترو امکان‌پذیر می‌باشد. ‌ایستگاه‌های تراموا دارای دستگاه‌های خودکار فروش بلیط بوده و افراد باید قبل ازسوار شدن، اقدام به خرید بلیط نمایند.

نحوه استفاده از تاکسی در پاریس

بسیاری از توریست‌ها و گردشگران درطول مدت اقامت خود در پاریس، به ندرت به استفاده از تاکسی نیاز داشته و در برخی شرایط، مانند معلولیت یا عدم تمایل به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در پاریس از آن استفاده می‌کنند. در صورت انتخاب تاکسی برای حمل و نقل، لازم است به نکات زیر دقت کنید:

  • لازم است بدانید، راننده‌های تاکسی، پول نقد را ترجیح داده که در این صورت، لازم است قبل از سوار شدن، از راننده در مورد روش پرداخت کرایه سؤال کنید.
  • بهتر است از سوارشدن در تاکسی‌هایی که روی سقف آن علامت سفید و قرمز تاکسی پاریس وجود ندارد، خودداری کنید. این موضوع به خصوص برای زنان، بسیار خطرناک است.
  • نقشه مسیر را بر روی تلفن همراه خود نصب کرده و به راننده نشان دهید.
  • از آن جایی که ترافیک در پاریس بسیار وحشتناک بوده استفاده از تاکسی، سفر را کمی طولانی‌تر خواهد کرد. لازم است قبل از انتخاب این وسیله، به این نکته نیز دقت نمایید.

بسیاری از آژانس‌های هواپیمایی و گردشگری در سراسر کشور، آماده ارائه انواع خدمات پروازی و مسافرتی مانند صدور بلیط هواپیما، ویزای توریستی، رزرو تور‌های مختلف مانند تور فرانسه و غیره می‌باشند. از میان آن‌ها آژانس گردشگری صبا سفر نیز، با بهرین کیفیت و قیمتی مناسب تلاش کرده تا پایان سفر، همراه مشتریان خود باشد.

سؤالات متداول

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

جهت مشاوره رایگان کلیک کنید