sabasafar-logo
قوانین کشور فرانسه، صباسفر
امتیاز کاربران: 0/5
نویسنده: تارا محمدپور
7 دی 1402

قوانین کشور فرانسه (باید و نبایدهای فرانسه)

هر کشوری مجموعه‌ قوانین خاص خودش را دارد، اما برخی از قوانین عجیب و غریب فرانسه واقعا باید حذف شوند زیرا بیش از حد احمقانه هستند. با این وجود برخی از آنها هم با عقل جور در می‌آیند و برای رفاه و آسایش مردم لازم هستند. شاید این قانون‌ها برای خود مردم فرانسه به صورت عادت درآمده باشند، اما دانستنشان برای افرادی که تازه به این کشور مهاجرت یا سفر می‌کنند، می‌تواند جالب و حتی لازم باشد. با صباسفر همراه باشید تا با چند نمونه از عجیب‌ترین قوانین کشور فرانسه آشنا شوید.

همه چیز درباره قوانین کشور فرانسه

وانین کشور فرانسه

شاید این قوانین از نظر توریست‌ها خنده‌دار و غیرکاربردی باشند، اما برخی از آنها مثل عکس نگرفتن از پلیس یا نبوسیدن معشوق در قطار شامل حال آنها هم می‌شود. پس بیایید برویم سراغ اصل مطلب.

در فرانسه صحبت کردن به زبانی جز فرانسوی، ممنوع است

این قدیمی‌ترین قانون در فرانسه است که توسط پادشاه فرانسوا اول در سال 1539 صادر شد. البته در حال حاضر تمام مفاد آن به جز مواد 110-111، تغییر کرده‌اند. هر چند، این روزها فقط رجال این کشور این قانون را اجرا می‌کنند اما این دو ماده تا به امروز باقی مانده و هنوز هم توسط Cour de Cassation (بالاترین دادگاه فرانسه) اجرا می‌شود.

 ازدواج با عموزاده‌ها مجاز است

در بسیاری از کشورها، ازدواج عمو و عمه‌زاده‌ها (خاله و دایی‌زاده) مجاز نیست. علت هم اینست که خطر تکثیر ژن‌های معیوب از طرف هر دو والدین افزایش می‌یابد. اما در فرانسه هم مثل ایران، این کار آزاد است.

تنها کسانی که نمی‌توان در فرانسه با هم ازدواج کرد، عبارتند از:

  • پدر، مادر، فرزند، پدربزرگ، نوه
  • برادر یا خواهر
  • برادر ناتنی یا خواهر ناتنی
  • عمو، عمه، خواهرزاده یا برادرزاده

اما اگر بخواهید در فرانسه با عمه/دایی/خاله یا عمه یا پدربزرگتان ازدواج کنید، تحت شرایط خاص و با اجازه رئیس جمهور فرانسه می‌توانید!

بوسیدن در ایستگاه‌های قطار ممنوع است

از سال ۱۹۱۰، مطابق با قانونی که توسط Société national du Chemin de fer تصویب شد، بوسیدن در قطار و ایستگاه‌های آن غیرقانونی اعلام شده است. این ممنوعیت برای جلوگیری از تاخیر پرهزینه حرکت قطار و ازدحام بیش از حد جمعیت در ایستگاه‌ها، در نظر گرفته شده بود. مشخص نیست که این قانون چه مدت اجرا شده است یا واقعا مجازات چنین کاری چیست، اما مطمئنا در حال حاضر مجازات رسمی وجود ندارد.

برای ازدواج، لازم نیست که حتما طرف مقابل زنده باشد

این واقعا یکی از قوانین کشور فرانسه است اما به نظر می‌رسد تنها در صورتی اجرا می‌شود که فرد مرده قصد ازدواج با شما را داشته باشد. البته آنقدرها هم ساده نیست و باید رئیس جمهور فرانسه موافقت کند. شاید مضحک باشد اما در سال‌های اخیر بوده‌اند کسانی که اینگونه ازدواج کرده‌اند.

تاریخچه این رسم به دسامبر 1959 یعنی زمانی که سد مالپاسه شکست و بیش از 420 نفر غرق شدند، برمی‌گردد. در بین افراد فوت‌شده، نامزد زنی باردار به نام ایرن هم بوده است. ظاهرا برای تسلی خاطر او، رئیس‌جمهور شارل دوگل قانونی را تصویب کرد که ازدواج این زوج را مجاز می‌کرد. البته تاریخ ثبت ازدواج باید قبل از تاریخ مرگ باشد که در این صورت هیچ ارثیه‌ای به بازمانده نمی‌رسد. در سال 2014، زنی به نام پاسکال از سنت عمر، شهری در نزدیکی لیل او دو سال پس از مرگ ناگهانی نامزدش ازدواج کرد.

سرقت از خانواده غیرقانونی نیست

اگر کسی از خانواده‌اش سرقت کند، مجازات نخواهد شد زیرا کسی نمی‌توانند علیه او شکایت کند.

مسخره به نظر می‌آید اما حقیقت دارد! طبق ماده 311-12 قانون مجازات فرانسه، شما نمی‌توانید اعضای خانواده‌تان را به جرم سرقت متهم کنید.

البته استثنائاتی وجود دارد، به عنوان مثال، اگر اموال مسروقه شامل اسناد ضروری مثل گذرنامه یا مدارک شناسایی باشند، اوضاع فرق می‌کند و سارق باید مجازات شود.

در فرانسه، والدین نمی‌توانند فرزندانشان را از ارث محروم کنند

در بسیاری از کشورها مثل بریتانیا، ایالات متحده و کانادا، شما این آزادی را دارید که دارایی‌ها را به هر نسبتی که می‌خواهید و به هر کسی که می‌خواهید بسپارید. یا اگر بخواهید، می‌توانید فرزندانتان را کاملا از ارث محروم کنید. اما در فرانسه چیزی تحت عنوان “از ارث محروم شدن” وجود ندارد. به لطف ماده 912 قانون مدنی فرانسه، محروم کردن فرزندان حتی اگر از ازدواج قبلی یا فرزند خوانده باشند، امکان‌پذیر نیست. حتی اگر والدین با فرزندشان مشکل داشته باشند هم، پسر یا دختر هنوز ارث می‌برند. منتهی مقدار آن توسط قانون تعیین می‌شود.

با اینکه قانون ارث در فرانسه پیچیده است اما همه بچه‌ها برابر با هم ارث می‌برند.

یک استثنا هم وجود دارد: اگر فرزند شما مرتکب قتل عمدی یا سهوی شود یا از نظر جنایی در مرگ کسی شریک باشد، می‌توان او را به عنوان “مهجور” طبقه‌بندی و از ارث محروم کرد. دارایی‌های باقی‌مانده به طور مساوی بین بقیه ورثه تقسیم می‌شوند. در فرانسه تبعیض جنسیتی معنایی ندارد.

کسی حق لخت شدن در خانه خودش را ندارد

اگر کسی در خانه لخت باشد و کسی او را ببیند، ممکن است ۱۵۰۰۰ یورو جریمه شود و تا یک سال را در زندان بگذراند. اگر فردی که شخص عریان را می‌بیند کودک باشد، این جریمه دو برابر خواهد شد.

ماده 222-32 قانون مجازات به آزار و اذیت جنسی می‌پردازد و فرد را از لخت بودن در خانه خودش منع می‌کند زیرا احتمال دارد کسی او را ببیند. مثلا اگر برهنه از حمام بیرون بیایید و کسی شما را ببیند، آن شخص می‌تواند شکایت کند! البته استثنائات زیادی در مورد این قانون وجود دارد.

نمی‌توان نام یک خوک را ناپلئون گذاشت

این قانون خنده‌دار یکی از قدیمی‌ترین قوانین کشور فرانسه است که هنوز که هنوزه، وجود دارد. البته نمی‌توان هیچ سند قانونی برای آن پیدا کرد، به همین دلیل ممکن است وجود داشته باشد و ممکن است نداشته باشد.

هر پدر و مادری می‌تواند جلوی ازدواج فرزندانش را بگیرد

طبق ماده 173 قانون مدنی که در سال 1803 توسط ناپلئون نوشته شد، والدین می‌توانند با ازدواج فرزندانشان مخالفت کنند. پدربزرگ و مادربزرگ هم می‌توانند همین کار را انجام دهند.

البته اینطور هم نیست که چون از داماد یا عروش خوششان نمی‌آید، جلوی ازدواج را بگیرند. معمولا دلیل موجهی باید وجود داشته باشد.

 نمی‌توان نام کودک را مینی کوپر، باب اسفنجی یا Ikea گذاشت

با توجه به ماده 57 قانون مدنی، اگر نامی که انتخاب شده بر خلاف شان یا سلیقه کودک باشد، مسئول ثبت احوال می‌تواند به وزارت دادگستری اطلاع و سپس پرونده را به دادگاه خانواده ارجاع دهد.

اگر نام برخلاف علاقه کودک باشد، قاضی می‌تواند از والدین بخواهد که اسم معقول‌تری انتخاب کنند یا خودشان آن را تغییر می‌دهند. مثلا گذاشتن نام‌هایی مثل “منهتن”، “نوتلا” یا “لیام” در فرانسه ممنوع است.

نباید در پیاده‌رو تف کرد

اگر قصد حضور در تور پاریس را دارید، حتما این قانون را آویزه گوشتان کنید! این مورد کمی قدیمی است و توسط دولت ویشی در سال 1942، یعنی زمانی که سل شیوع پیدا کرده بود، به تصویب رسید. به نظر می‌رسد با اینکه این قانون تقریبا غیر قابل اجراست اما هنوز در کتب مختلف وجود دارد.

در سال 2016، این ممنوعیت از پیاده‌رو و “فضای عمومی” به وسایل حمل و نقل عمومی گسترش یافت. و با ورود پاندمی کووید، جریمه‌ها به دلایل بهداشت عمومی سه برابر شد.

ادرار کردن در خیابان ممنوع است

البته کسی نیست که در حال حاضر این کار را در ملا عام انجام دهد، اما باز هم برخی از مردان ممکن است نسبت به این موضوع بی‌توجه باشند.

در صورت گرسنه بودن باید محل کار را ترک کرد

غذا خوردن در دفتر یا کارخانه غیرقانونی است. طبق ماده R4228-19 قانون کار، شما باید میزتان را در زمان ناهار ترک کنید. به یاد داشته باشید، فرانسوی‌ها به خاطر پختن غذاهای سنتی، طولانی‌ترین ساعات ناهار را دارند.

برگزاری مسابقه زیبایی کودکان در فرانسه غیرقانونی است

در تلاش برای جلوگیری از جنسی کردن بیش از حد معیارها در کودکان خردسال و افزایش برابری جنسیتی، مجلس سنا به اصلاح قانون موجود رای داد که اساسا سازماندهی یک مسابقه زیبایی برای کودکان زیر 16 سال را برای هر کسی غیرقانونی می‌کند. مجازات این عمل 2 سال زندان و جریمه 30 هزار یورویی است. قبلا حداقل سن بسیار پایین‌تر بود اما قانون اصلاح‌شده در سال 2013، اجرایی شد.

طبق قوانین کشور فرانسه، امکان گرفتن طلاق در صورت کشیدن بیش از حد سیگار یا علاقه شدید طرف مقابل به فوتبال وجود دارد

قانون فرانسه همسران را ملزم به وفاداری می‌کند و در غیر این صورت، اجازه طلاق را به راحتی می‌دهد. با این حال، از نظر طراحان قوانین کشور فرانسه، خیانت می‌تواند “فکری” و همینطور فیزیکی باشد. مثلا سیگار کشیدن بیش از حد، بیش از حد بازی کردن فوتبال یا حتی صرف زمان بیش از حد با اسقف محلی، همه می‌توانند دلیل موجهی برای طلاق باشند.

نمایش نمادهای مذهبی در مدارس دولتی از جمله روسری و صلیب، ممنوع است

 در سال ۲۰۰۴، ماده L2004-141-5 قانون آموزش و پرورش فرانسه، پوشیدن نمادهای مذهبی آشکار در مدارس دولتی را ممنوع کرد. این قانون به هیچ نماد مذهبی خاصی اشاره نمی‌کند، اما صلیب‌های بزرگ، کیپاهای یهودی، عمامه‌های سیک، حجاب مسیحی، حجاب اسلامی، روسری‌های اسلامی و سایر لباس‌های متمایز که نشان‌دهنده یک دین هستند، از جمله این نمادها به حساب می‌آیند. این قانون برای حفظ سنت جدایی دولت و مذهب در فرانسه تصویب شده است.

صاحب یک ملک به طور قانونی اختیار حریم هوایی ملکش را هم دارد

معمولا سند یک ملک با توجه به متراژ زیربنایی آن صادر می‌شود. اما یکی از قوانین کشور فرانسه که در 1804 تصویب شد، نشان می‌دهد که املاک شخصی دارای حریم زمینی و هوایی هستند. به عبارت دیگر، حتی آسمان بالای ملک هم بخشی از اموال است.

نوشتن چک حتی روی دستمال توالت هم، در فرانسه قانونی است

طبق ماده L131-2 قانون پولی و مالی که در 30 اکتبر 1935 نوشته شد، هر کسی در فرانسه که دارای حساب بانکی باشد، می‌تواند به طور قانونی بر روی هر کاغذ محکم یا دستمال کاغذی چک بنویسد. البته بانک‌ها این قدرت را دارند که مشتریانشان را مجبور به استفاده از دسته چک‌های مخصوص بانکشان کنند، بنابراین بعید است که شما چکی که روی دستمال نوشته شده باشد را ببینید.

طبق قوانین کشور فرانسه، تمام حیوانات اهلی باید برای سوار شدن به قطار بلیط بپردازند.

اگر حیوان خانگی بیش از 6 کیلوگرم باشد، صاحبش باید 50٪ بهای یک بلیط عادی را پرداخت کند.  و اگر حیوان خانگی زیر 6 کیلوگرم باشد، باید 7 یورو (قیمت سال 2018) بابت بلیطش پرداخت شود. حتی اگر حیوان خانگی‌ یک لاک‌پشت یا حلزون هم باشد، باید برایش بلیت تهیه کرد!

پوشیدن شلوار در پاریس تا سال ۲۰۱۳ غیرقانونی بود 

در سال 1800، رئیس پلیس پاریس، زنان را از پوشیدن لباس مردانه منع کرد. یعنی اگر زنی می‌خواست شلوار بپوشد، باید تایید پزشک را می‌گرفت. در سال 1892، سخت‌گیری این قانون در حق زنان اسب‌سوار و در سال 1909 برای دوچرخه‌سواران کمتر شد. نهایتا هم در سال 2013 این مورد کم‌کم از بین قوانین کشور فرانسه حذف شد.

نباید از پلیس در آنتیب عکس گرفت

پدر آنتیب، شهری در ساحل آزور، بین کن و نیس، گرفتن عکس از یک افسر یا وسیله نقلیه پلیس حتی اگر در پس‌زمینه عکستان باشد، غیرقانونی است. در آگوست 2016، دفاتر پلیس و برخی سیاستمداران، از جمله کریستین استروسی، رئیس پروونس-آلپ-کوت دازور، در سایر نقاط ریویرای فرانسه، از این هم فراتر رفتند و کاربران رسانه‌های اجتماعی که عکس‌ها و فیلم‌های افسران را منتشر کرده بودند را تهدید کردند.

کوتاه کردن چمن‌ها در بعد از ظهر یکشنبه ممنوع است

واقعا هم درآوردن صدای چمن‌زن در روز تعطیل کار غیرمنطقی و ناعادلانه‌ای است زیرا یکشنبه، روز تعطیل و استراحت است.

با توجه به رای شورای ملی سر و صدا در فرانسه، شما می‌توانید در ساعات خاصی در صبح و بعد از ظهر دوشنبه تا شنبه کارهای ساختمانی‌تان را انجام دهید اما در روزهای یکشنبه و تعطیلات، نهایتا فقط صبح‌ها مجاز هستید.

عکس گرفتن از برج ایفل در شب غیرقانونی است

این قانون با اینکه مضحک و مسخره به نظر می‌رسد، اما صحت دارد. طبق ماده 5 دستورالعمل کپی رایت اتحادیه اروپا، همه آثار هنری اعم از آهنگ، نقاشی، نرم‌افزار، کتاب، طراحی معماری و غیره، به مدت طول عمر خالق آن به اضافه 70 سال باید با اجازه منتشر شوند.

در مورد برج ایفل باید گفت که طراح این اثر معماری یعنی آقای گوستاو ایفل، در سال 1923 فوت کرده است، بنابراین این برج 70 سال پس از مرگ او در سال 1993 به مالکیت عمومی درآمده است. گرفتن عکس‌ از برج ایفل در طول روز ایرادی ندارد و فقط در شب که چراغ‌هایش روشن می‌شوند، این کار ممنوع است. در مورد پیرامید لوور و le viaduc de Millau هم همینطور است.

 البته این را هم بگوییم که هنوز هیچ توریستی به دلیل گرفتن سلفی در مقابل برج و پست کردن آن در فیس‌بوک یا اینستاگرام، بازداشت نشده است!

در کافه تریاهای مدارس، استفاده از انواع سس‌ها با محدودیت همراه است

در سال 2011، ماده 2 قانون بهداشت عمومی برای ترویج تغذیه سالم و حفظ غذاهای سنتی فرانسوی تصویب شد. طبق این قانون، مصرف سس گوجه‌فرنگی، سس مایونز و سس سرکه‌ای فقط با غذاهایی مثل سیب‌زمینی سرخ‌کرده آن هم در حد مشخص، مجاز است.

کسی در لو لاواندو حق مردن ندارد

دعا کنید در سفر به فرانسه سر از لو لواندو در نیاورید، زیرا در صورت مردن جایی برای دفن شدن وجود ندارد! اما جدا از شوخی ظاهرا در سال 2000، شهردار این منطقه که در سواحل مدیترانه قرار دارد، با مشکل بزرگی رو به رو شد. همزمان با رد درخواست او برای ساختن یک  قبرستان جدید، آخرین قبر در گورستان محلی پر می‌شود.

ظاهرا پیشنهاد او قانون ساخت و سازهای ساحلی را نقض می‌کرده است. به همین خاطر برای تلافی، قانون مضحکی وضع می‌کند و آن هم اینست: “بدون وجود قبرستان، مردن در این شهر ممنوع است!” مشخص نیست که متخلفان چطور باید مجازات شوند، اما قانون این را می‌گوید!

تا جای ممکن باید موسیقی فرانسوی از رادیو پخش شود

در سال 1994، در تلاش برای ترویج و حفظ زبان و فرهنگ موسیقی فرانسوی، Conseil Supérieur de L’Audiovisuel ایستگاه‌های رادیویی را موظف کرد حداقل 40 درصد از موسیقی که بین ساعت 8 صبح تا 8 بعد از ظهر پخش می‌کنند، به زبان فرانسوی باشد. 50 درصد از این آهنگ‌ها هم باید در شش ماه گذشته ساخته شده باشند. با توجه به افزایش روزافزون هنرمندان فرانسوی که به زبان انگلیسی ترانه می‌خوانند، ایستگاه‌ها برای اطاعت از این امر، به تکرار همان تعداد انگشت شمار آهنگ‌ها متوسل شدند. در مارس 2016، نمایندگان مجلس به کاهش این میزان از 40 به 35 درصد، رأی دادند.

جمع‌بندی

با خواندن این مقاله احتمالا به تفاوت‌های فرهنگی فرانسه با کشور خودمان پی برده‌اید. همین تفاوت‌ در آداب و رسوم است که جذابیت یک قومیت و ملت را بیشتر می‌کند. مردم هر منطقه در تمام زمینه‌ها از غذا و زبان گرفته تا سنت‌ها و عقاید می‌توانند چیزهای زیادی به ما بیاموزند. اما فقط با سفر است که می‌توان ملموس‌تر با این تفاوت‌ها آشنا شد. شما می‌توانید با رزرو تور فرانسه از نزدیک از این زیبایی‌های فرهنگی بهره‌مند شوید. فقط کافیست با صباسفر تماس بگیرید.

سوالات متداول

چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

نظر خود را با ما در میان بزارید

لغو پاسخ

مقالات مرتبط

جهت مشاوره رایگان کلیک کنید